Foreningen er stiftet den 28. februar 1978.
Tidligere vedtægtsændringer er sket ved generalforsamlingsbeslutning 26. april og 26. oktober 1980, ekstraordinær generalforsamling 20. august 1983, urafstemning 20. maj 1984, ekstraordinær generalforsamling 5. juni 1989, ekstraordinær generalforsamling 12. maj 1991, ekstraordinær generalfor- samling 30. juni 1993, ekstraordinær generalforsamling 8. juni 1995, på ge- neralforsamling og ekstraordinær generalforsamling 24. oktober 1998 samt på generalforsamling 9. november 2002, på generalforsamling 15. november 2003, på generalforsamling 6. maj 2010, på generalforsamling 23. august 2012
og på generalforsamling 28. august 2014, 8. oktober 2016, 27. oktober 2018, den 24. oktober 2020, på generalforsamlingen den 29. oktober 2022 og d. 29. oktober 2022. Nærværende vedtægter for Danske Psykomotoriske Terapeuter træder i kraft fra og med 26. oktober 2024.
NAVN OG FORMÅL
§ 1
Stk. 1: Foreningens navn er Danske Psykomotoriske Terapeuter. Foreningens initialer er DAP. Foreningens engelske navn er The Danish Association of Psychomotricity. Medlemskab af Danske Psykomotoriske Terapeuter giver færdiguddannede medlemmer ret til betegnelsen psykomotorisk terapeut, DAP.
Stk. 2: DAP’s hjemsted er København.
Stk. 3: DAP’s formål er at varetage medlemmernes faglige, uddannelsesmæssige og politiske interesser samt løn og ansættelsesforhold. DAP har forhandlingsret for offentligt og privat ansatte psykomotoriske terapeuter og kan indgå aftaler og overenskomster på medlemmernes vegne. DAP er yderligere ansvarlig for kendskabet til og udbredelsen af psykomotorisk terapi i samfundet med henblik på at skabe bedre forhold for psykomotoriske terapeuter.
Stk. 4: DAP er tilsluttet:
-Fagbevægelsens Hovedorganisation
-Sundhedskartellet
-CO10 – Centralorganisationen af 2010
-Europæisk Forum for Psykomotorik, EFP
-Organisation Internationale en Psychomotricité et Relaxation, OIPR
ORGANISATIONENS MEDLEMMER
§ 2
Stk. 1: Aktivt medlemskab kan kun opnås af personer omfattet af mindst en af nedenstående situationer:
-Har bestået en af DAP’s hovedbestyrelses godkendte uddannelser i Danmark
-Er uddannet i udlandet på en af DAP godkendt uddannelse via et bilateralt charter
-I udlandet har afsluttet en uddannelse, der kan sidestilles med de af DAP godkendte uddannelser. Optagelse fra denne gruppe skal godkendes af Sekretariatet
Stk. 2: Aktivt medlemskab på nedsat kontingent kan kun opnås med særlig dokumentation for personer omfattet af mindst en af nedenstående situationer:
-Erhvervsaktive psykomotoriske terapeuter, som har ordinært medlemskab i en forhandlingsberettiget fagforening, eller af en af hovedbestyrelsen fastlagt positivliste over fagforeninger. Det forudsættes, at den anden organisation er forhandlingsberettiget og/eller overenskomstbærende.
-Psykomotoriske terapeuter på fuldtidsuddannelser, dog er en kandidatuddannelse med optag på baggrund af PMT-uddannelsen undtaget, hvilket giver ret til studentermedlemskab stadig som et aktivt medlem.
-Ledige, som ikke har anden indtægt end dagpenge, kontanthjælp eller efterløn
-Medlemmer på barselsdagpenge
-Pensionerede på en af statens gældende pensionsordninger
Stk. 3: Studentermedlemskab kan opnås af:
-Studerende på psykomotorikuddannelsen
-Studerende på en kandidatuddannelse med optag baggrund af PMT-uddannelsen
Stk. 4: Aktivt medlemskab som æresmedlem kan tildeles af Hovedbestyrelsen. Æresmedlemmer skal ikke betale kontingent.
Stk. 5: Passivt medlemskab kan kun opnås af medlemmer med fast ophold i udlandet uden arbejde i Danmark.
Stk. 6: Ansøgning om indmeldelse i DAP sker skriftligt eller elektronisk til DAP’s sekretariat. DAP bekræfter medlemskabet.
MEDLEMSPLIGTER OG RETTIGHEDER
§ 3
Stk. 1: Medlemmerne har pligt til at respektere og virke for DAP’s formål, samt at:
-Overholde DAP’s vedtægter og retningslinjer.
-Følge de kollektive konfliktskridt, som DAP foretager sig i konfliktperioder, og agere efter de særregler i konfliktsektionen, som træder i kraft
-Overholde betalingsforpligtelserne til DAP angående medlemskontingent og andre legitime opkrævninger.
Stk. 2: Medlemmerne har pligt til at udøve deres erhverv i overensstemmelse med DAP’s etiske retningslinjer.
Stk. 3: Juridisk vejledning, rådgivning og sagsbehandling af generelle arbejdsretlige forhold kan kun ydes til aktive medlemmer, hvis forholdene er opstået efter indmeldelse.
Stk. 4: DAP tilbyder aktive medlemmer bistand til retlig proces vedrørende deres personlige arbejdsretlige forhold, hvis disse forhold er opstået en måned efter indmeldelse. For genindmeldte medlemmer gælder der en karensperiode på tre måneder.
Stk. 5: Et medlem er selv ansvarlig for online at ændre relevante personlige, som har betydning for medlemskabstype.
UDMELDELSE OG ÆNDRING I MEDLEMSKAB
§ 4
Stk. 1: Udmeldelse af DAP skal ske skriftligt mindst en måned før et kvartalskifte, før en udmeldelse er gyldig.
Stk. 2: Ændringer i medlemsstatus skal ske skriftligt med dokumentation mindst en måned før et kvartalskifte.
Stk. 3: Under løbende konflikt, hvor organisationen er inddraget, kan udmeldelse kun finde sted med Hovedbestyrelsens samtykke.
Stk. 4: Et medlem kan ikke ved sin udmeldelse unddrage sig forpligtelser, der påhviler det på grund af forhold, der er opstået i medlemsperioden.
EKSKLUSION OG GENOPTAGELSE AF MEDLEMSKAB
§ 5
Stk. 1: DAP kan ekskludere et medlem, der handler i strid med § 3 eller i øvrigt modarbejder DAP’s formål.
Stk.2: Afgørelse i henhold til § 5, stk. 1 og 2 træffes af Hovedbestyrelsen. Denne skal dog, inden sin afgørelse, søge forhandling med den pågældende. Hovedbestyrelsen skal give det pågældende medlem lejlighed til mundtligt eller skriftligt at fremføre sine synspunkter, inden en eventuel eksklusion finder sted. Den, der er indstillet til eksklusion, har altid ret til at få Hovedbestyrelsens afgørelse indbragt for en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, hvor den endelige afgørelse træffes.
KONTINGENTER
§ 6
Stk. 1: Hovedbestyrelsen fastsætter medlemskontingentet for den kommende generalforsamlingsperiode inden for rammerne af de vedtagne budgetter. Kontingentet kan udskrives med forskellige satser for DAP’s medlemskategorier. Hovedbestyrelsen fastsætter terminer for kontingentindbetaling.
Stk. 2: Under særlige omstændigheder kan en generalforsamling ved almindeligt flertal beslutte, at der midlertidigt skal opkræves ekstraordinært kontingent af samtlige medlemmer eller af visse medlemsgrupper. Generalforsamlingen træffer beslutning om dette kontingents størrelse og opkrævning.
Stk. 3: Hovedbestyrelsen kan udskrive særkontingenter som f.eks. konfliktkontingent i forbindelse med varslede konflikter.
Stk. 4: ´ Ved misligholdelse af de i §3 nævnte forhold kan DAP’s sekretariat tilføje almindelige opkrævningsgebyrer. Ved konsekvent misligholdelse eller grov misligholdelse kan et medlem udmeldes fra foreningen uden varsel. Medlemmet kan ved opfyldelse af sine betalingsforpligtelser til DAP genindmeldes.
VALGBARHED
§ 7
Stk. 1: Aktive medlemmer og studentermedlemmer på kandidatuddannelse er valgbare til alle tillidshverv. Studerende på grunduddannelsen er valgbare til alle udvalg og råd med undtagelse af Hovedbestyrelsen.
Stk. 2: Ansatte i DAP’s sekretariat kan ikke være medlem af Hovedbestyrelsen.
ORDINÆR GENERALFORSAMLING
§ 8
Stk. 1: Generalforsamlingen er DAP’s højeste myndighed.
Stk. 2: Ordinær generalforsamling afholdes hvert år.
Stk. 3: Indkaldelse til ordinær generalforsamling med angivelse af dagsorden sker med mindst 4 ugers varsel ved skriftlig meddelelse på foreningens hjemmeside og i medlemsbrev
Samtidig med indkaldelse udsendes:
-Beretning for generalforsamlingsperioden
-Forslag til foreningens arbejdsplan
-Hovedbestyrelsens forslag, herunder evt. vedtægtsændringer
-Forslag til budget
-Præsentation af anmeldte kandidater til valg på generalforsamlingen.
-Fuldmagter
Stk. 4: Medlemsforslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være DAP’s sekretariat i hænde senest 14 dage før afholdelse af generalforsamling. Senest 8 dage før generalforsamlingen offentliggøres indkomne forslag på foreningens hjemmeside.
Stk. 5: Valg af forperson kan kun ske ud fra de anmeldte kandidater, som med rettidigt varsel på 14 dage inden generalforsamlingen er sekretariatet i hænde. Hvis ingen kandidater er anmeldt rettidigt, kan alle stille op til generalforsamlingen.
Stk. 6: Dagsordenen skal indeholde følgende punkter:
-Valg af dirigent og referent
-Valg af stemmetællere
-Foreningens beretning
-Fremlæggelse af revideret regnskab for generalforsamlingsperioden til godkendelse
-Indkomne forslag
-Godkendelse af forslag til arbejdsplan for næste periode
-Godkendelse af budget for de kommende regnskabsår
-Valg af forperson hvert 4. år og valg af næstforperson, 5 hovedbestyrelsesmedlemmer, samt en 1. og 2. suppleant for hvert 2. år.
-Valg af en kritisk revisor og en kritisk revisorsuppleant
-Eventuelt
Stk. 7: Aktive medlemmer har stemme- og taleret på generalforsamlingen, mens studentermedlemmer på grunduddannelsen kun har taleret.
Stk. 8: Afstemning sker ved håndsoprækning. Medlemmer, der er forhindrede i at deltage i generalforsamlingen, kan afgive skriftlig fuldmagt til andet stemmeberettiget medlem. Skriftlig afstemning skal afholdes, hvis blot ét af de tilstedeværende aktive medlemmer ønsker det. Afholdes generalforsamlingen online, stemmes der digitalt. Hvis blot ét medlem ønsker hemmelig afstemning, iværksættes en digital afstemning, der imødekommer dette.
Stk. 9: Generalforsamlingen træffer beslutninger ved almindeligt stemmeflertal.
Stk. 10: Dirigenten skal sørge for, at forslagenes udformning sikrer, at der stemmes ja eller nej, og at forslagene indbyrdes udelukker hinanden.
Stk. 11: Beslutningsreferat fra generalforsamlingen bringes på foreningens hjemmeside senest 14 dage efter generalforsamlingens afholdelse og i det førstkommende fagblad.
Stk. 12: Generalforsamlingen kan beslutte at oprette særlige fonde, der skal holdes adskilt fra DAP’s øvrige midler. Efter beslutning om oprettelse af fonde skal Hovedbestyrelsen udarbejde fundats, som skal offentliggøres på www.dap.dk hurtigst muligt derefter.
Stk. 13: Hovedbestyrelsen kan med 2/3 flertal, og generalforsamlingen kan med almindeligt flertal beslutte, at et spørgsmål skal forelægges medlemmerne til urafstemning; undtaget herfor er dog sager vedrørende enkeltmedlemmers foreningsretlige forhold, som ikke kan sættes til urafstemning.
Stk. 14: Medlemmer kan, hvis de er forhindrede i at deltage i generalforsamlingen, udstede en retlig fuldmagt og med denne foretage stemmeafgivelse til et eller flere annoncerede forhold til valg.
EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING
§ 9
Stk. 1: Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes når:
-Hovedbestyrelsens antal er under 6.
-Hovedbestyrelsen beslutter dette.
-1/8 af organisationens aktive medlemmer anmoder herom med angivelse af dagsorden.
Stk. 2: Hovedbestyrelsen skal indkalde til ekstraordinær generalforsamling senest 1 måned efter beslutning eller anmodning herom. Indkaldelsen skal være skriftlig og indeholde forslag til dagsorden. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 2 måneder efter beslutning eller anmodning herom.
Stk. 3: Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling som følge af beslutning truffet på en ordinær generalforsamling skal ske med mindst 14 dages frist med angivelse af dagsorden ved skriftlig meddelelse på foreningens hjemmeside, i nyhedsbrev samt i et eventuelt fagblad.
Stk. 4: Medlemsforslag, der ønskes behandlet på den ekstraordinære generalforsamling, skal være DAP’s sekretariat i hænde senest 14 dage før afholdelse af den ekstraordinære generalforsamling. Senest 8 dage før den ekstraordinære generalforsamling offentliggøres indkomne forslag på foreningens hjemmeside.
Stk. 5: Aktive medlemmer har stemme- og taleret på generalforsamlingen, mens studentermedlemmer på grunduddannelsen kun har taleret.
HOVEDBESTYRELSEN
§ 10
Stk. 1: Hovedbestyrelsen leder DAP i overensstemmelse med vedtægter og retningslinjer samt generalforsamlingens beslutninger. Hovedbestyrelsen afgiver mandat til forpersonen for den daglige politiske ledelse, hvor forpersonens linje skal følge hovedbestyrelsens beslutninger.
Stk. 2: Hovedbestyrelsen består af forperson, næstforperson og 5 medlemmer.
Stk. 3: På generalforsamlingen vælges forperson i fireårig periode, næstforperson for en toårig periode og 5 bestyrelsesmedlemmer samt to suppleanter for en toårig periode
Stk. 4: Har forpersonen midlertidigt eller varigt forfald, indtræder næstforpersonen i forpersonens sted indtil førstkommende ordinære generalforsamling eller HB indkalder til ekstraordinær generalforsamling mhp. valg af ny forperson. Indtræder næstforpersonen varigt eller længerevarende i forpersons sted, vælger Hovedbestyrelsen af sin midte en ny næstforperson.”.
Stk. 5: Suppleanter er velkomne til at deltage i hovedbestyrelsens møder, dog uden frikøb og stemmeret. Ved et ordinært hovedbestyrelsesmedlems forfald indtræder en suppleant med frikøb og stemmeret.
Stk. 6: Hvis et medlem af hovedbestyrelsen må indse, længerevarende eller varigt, ikke at kunne varetage sit hverv pga. udefrakommende årsager (herunder barsel) skal vedkommende straks give meddelelse herom til formandskabet og, om muligt, med hindringens forventede varighed.
Stk.7: Såfremt et medlem af Hovedbestyrelsen af selvvalgte årsager (barsel undtaget) ønsker sig fritaget fra sit hverv i en periode, skal denne anmode den resterende Hovedbestyrelse om orlov. Hovedbestyrelsen beslutter snarest muligt herefter, med simpelt flertal, om anmodningen kan imødekommes. Afslås, men opretholdes anmodningen, kan medlemmet vælge at fratræde.
Stk. 8: Foreningen yder frikøb for Hovedbestyrelsesmedlemmernes arbejde for foreningen. Dette vedtages på generalforsamlingen. Vilkår må ikke forringes under en valgperiode.
Stk. 9: Hovedbestyrelsen godkender kommissorier for DAP’s Råd og Udvalg. Hovedbestyrelsen udpeger repræsentanter og medlemmer til DAP’s stående råd og udvalg.
Stk. 10: Der afholdes mindst 6 årlige hovedbestyrelsesmøder, hvoraf mindst to er heldagsmøder.
Stk. 11: Referat optages fra hovedbestyrelsens møder og udsendes senest efter 2 uger.
Stk. 12: Hovedbestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 medlemmer er til stede. Afgørelse træffes ved stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er forpersonenens og i dennes fravær næstforpersonens stemme afgørende.
Stk. 13: Hovedbestyrelsen skal indkaldes ekstraordinært, når mindst 3 af dens medlemmer skriftligt anmoder om det. Mødet afholdes senest 3 uger efter anmodningen.
Stk. 14: Alle medlemmer har ret til, efter forudgående anmodning, at overvære Hovedbestyrelsens møder. Hovedbestyrelsen kan beslutte, at enkelte dagsordenspunkter skal behandles for lukkede døre. Personsager behandles altid for lukkede døre.
FORPERSONSSKABET
§11
Stk. 1: Den politiske repræsentation for DAP består af en forperson og en næstforperson. Begge refererer til hovedbestyrelsen, er fødte medlemmer af hovedbestyrelsen og repræsenterer hovedbestyrelsens politik.
Stk. 2: Forpersonen er den øverste repræsentation af DAP’s politik. Forpersonen varetager den daglige politiske drift og ledelse med hovedbestyrelsens mandat og bistås af sekretariatet og dennes leder med henblik på gennemførelse af den ønskede politik.
Stk. 3: Forpersonen varetager den daglige politiske ledelse af foreningen og er foreningens ansigt udadtil. Den daglige politiske ledelse tilrettelægges i samarbejde med næstforpersonen, sekretariatslederen og sekretariatet.
Stk. 4: Forpersonen og næstforpersonen er ansvarlige for, at beslutninger i Hovedbestyrelsen gennemføres.
Stk 5: Ved forpersonens midlertidige fravær eller forfald, indtræder næstforpersonen i forpersonens sted. Ved varigt forfald, se §10, stk. 4.
Stk. 6: Forpersonen og næstforpersonen er DAP’s politiske ledelse og kan derfor ikke være ansatte på sekretariatet.
Stk. 7: Forperson og næstforperson fordeler de politiske opgaver mellem sig.
Stk. 8: Forpersonen og næstforpersonen holder hinanden orienteret om de politiske opgaver, således at der kan træffes relevante forholdsregler i tilfælde af sygdom eller forfald.
Stk. 9: Forpersonen og næstforpersonen holder løbende Hovedbestyrelsen orienteret om foreningens samlede drift.
Foreningen yder honorar for forpersonens arbejde for foreningen. Forpersonens honorar og frikøb vedtages på generalforsamlingen.
Stk. 10: Foreningen yder honorar for forpersonens arbejde for foreningen. Forpersonens honorar og frikøb vedtages på generalforsamlingen
Stk. 11: Formandskabets kontrakter udfærdiges og godkendes af Hovedbestyrelsen efter juridisk vurdering af tredjepart.
UDVALG
§ 12
Stk. 1: Hovedbestyrelsen kan nedsætte råd og udvalg til varetagelse af særlige opgaver. Udvalgene holder løbende Hovedbestyrelsen underrettet om udvalgsarbejdet. Hovedbestyrelsen kan udforme et kommissorium for udvalgene.
Stk. 2: Udvalgsudgifter afholdes af DAP indenfor budgettet. Hovedbestyrelsen kan bestemme, at et udvalg skal udarbejde budget og aflægge regnskab.
KREDSE
§ 13
Stk. 1: DAP opretter kredse efter ønske fra mindst 20 medlemmer inden for et geografisk område fx en region. Hovedbestyrelsen godkender oprettelse af kredse i perioden mellem generalforsamlinger. Oprettelse af en kreds konfirmeres på førstkommende generalforsamling. Alle medlemmer i et kredsområde er automatisk medlem af den pågældende kreds.
Stk. 2: Kredsens formål er at varetage kredsmedlemmernes interesser ved f.eks. at iværksætte fagpolitiske, faglige og sociale aktiviteter. Kredsen samarbejder med Hovedbestyrelsen og DAP’s forpersonsskab omkring udvikling af psykomotoriske terapeuters position i kredsen.
Stk. 3: Kredsens øverste myndighed er DAP’s generalforsamling.
Stk. 4: Der skal afholdes kredsgeneralforsamling hvert 2. år i ulige år. Kredsbestyrelsen indkalder til kredsgeneralforsamlingen med angivelse af dagsorden. Indkaldelsen til kredsgeneralforsamlingen skal ske med mindst 4 ugers varsel ved skriftlig meddelelse på foreningens hjemmeside, i nyhedsbrevet og eventuelt i fagbladet.
Indkaldelsen skal indeholde følgende punkter:
-Valg af dirigent og referent
-Valg af stemmetæller
-Kredsbestyrelsens beretning
-Indkomne forslag
-Forslag til arbejdsprogram
-Valg af kredsbestyrelse og suppleanter
-Eventuelt
Stk. 5: Vedr. ekstraordinær generalforsamling i kredsen så finder §9, stk. 2-5 tilsvarende anvendelse her. Ekstraordinær kredsgeneralforsamling skal afholdes når:
-Hovedbestyrelsen eller kredsbestyrelsen beslutter det.
-Kredsbestyrelsen har under 4 medlemmer.
-1/8 af kredsens aktive medlemmer anmoder herom med angivelse af dagsorden.
-Ved kredsbestyrelsens varige forfald indkalder Hovedbestyrelsen til ekstraordinær kredsgeneralforsamling.
Stk. 6: I tilfælde af, at der ved to på hinanden følgende generalforsamlinger, ordinær og ekstraordinær, i en kreds ikke kan vælges en kredsbestyrelse, betragtes kredsen som opløst.
Stk. 7: Kredsen ledes af en bestyrelse bestående af 5 medlemmer og 2-4 suppleanter valgt for to år ad gangen, svarende til generalforsamlingsperioden. Kredsen konstituerer sig med en formand samt evt. en næstformand.
Stk. 8: Kredsbestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er til stede. Afgørelser træffes ved stemmeflertal.
Stk. 9: Der afholdes mindst 4 årlige kredsbestyrelsesmøder inden for en valgperiode. Referat af bestyrelsesmøderne sendes til DAP.
Stk. 10: DAP’s Hovedbestyrelse fastsætter beløbsrammen for kredsens udgifter inden for DAP’s totale budget.
Stk. 11: Kredsbestyrelsen kan ikke træffe beslutninger i modstrid med DAP’s vedtægter og retningslinjer.
PROKURA OG REGNSKAB
§ 14
Stk. 1: Forpersonen og næstforpersonen tegner med hovedbestyrelsens udtrykkelige samtykke foreningen i forhold til tredjepart ved køb og salg samt leje af fast ejendom samt i alle dispositioner over Danske Psykomotoriske Terapeuters fonde og øvrige anlægskapital.
Stk. 2: Forperson, næstforperson og sekretariatsleder har prokura i forbindelse med daglig drift, dog max kr. 50.000.
Stk. 3: DAP’s regnskabsår er et kalenderår fra 1. januar til 31. december.
Stk. 4: Kritisk revisor og revisorsuppleant foretager kritisk revision af regnskabet bl.a. for at påse, at foreningens midler er anvendt efter formålet, og at der er udvist fornødent hensyn og omhu ved administration af midlerne.
Stk. 5: Senest 6 måneder efter regnskabsårets afslutning forelægges det reviderede regnskab for Hovedbestyrelsen til foreløbig godkendelse.
PERSONALE OG SEKRETARIATET
§ 15
Stk. 1: Forpersonskabet ansætter og afskediger sekretariatslederen.
Stk. 2: Sekretariatslederen ansætter og afskediger det øvrige sekretariatspersonale i samråd med forpersonskabet.
Stk. 3 Ansatte i DAP’s sekretariat kan ikke vælges til Hovedbestyrelsen.
Stk. 4 Forperson og næstforperson udgør den politiske ledelse og regnes ikke som ansatte i sekretariatet.
Stk. 5: Ansatte i DAP’s sekretariat kan ikke vælges til hovedbestyrelsen
FORTOLKNING OG ÆNDRING AF VEDTÆGTERNE
§ 16
Stk. 1: Ved fortolkningstvivl om vedtægter skal der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, hvis tvivlen ikke kan opklares eller vente til næstkommende generalforsamling. Sekretariatet kan bistå i fortolkningstvivl og juridisk forståelse, men bør nægte at træffe afgørelser ved reelle juridiske dilemmaer.
Stk. 2: Beslutning om vedtægtsændringer kræver, at 2/3 af de tilstedeværende, stemmeberettigede medlemmer på generalforsamlingen stemmer for.
ORGANISATIONENS OPLØSNING
§ 17
Stk. 1: Forslag om nedlæggelse af DAP eller sammenslutning med en anden organisation kan kun vedtages på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 2 måneders mellemrum, og når mindst 2/3 af de på generalforsamlingen stemmeberettigede medlemmer har stemt herfor.
Stk. 2: Ved beslutning om nedlæggelse af DAP eller sammenslutning med en anden organisation træffer generalforsamlingen beslutning om anvendelsen af DAP’s midler.
Konfliktfonden
FORMÅL
§ 1
Stk. 1: Formålet med konfliktfonden er at styrke organisationens muligheder for at agere i konfliktsituationer, hvor medlemmernes løn- og ansættelsesvilkår er truet, samt at forebygge sådanne konflikter.
Stk. 2: Sådanne konfliktsituationer omfatter blandt andet strejke, arbejdsstandsning, lockout og forhandlingssituationer i tværorganisatorisk regi.
TILVEJEBRINGELSE AF MIDLER
§ 2
Stk. 1: Medlemsbidrag til fonden opkræves særskilt blandt foreningens medlemmer ved første kontingent d. 1. januar.
Stk. 2: Bidragsstørrelsen af hver opkrævning fastsættes af generalforsamlingen.
ANVENDELSE AF FONDENS MIDLER
§ 3
Stk. 1: Aktive medlemmer kan i en lockout eller strejke, som er godkendt af hovedbestyrelsen, modtage konfliktunderstøttelse. Der skelnes mellem strejke og lockout, hvor strejke støttes med størstedelen af indehavende midler, mens støttemodellen for lockout og andre konfliktskridt tilpasses af hovedbestyrelsen.
Stk. 2: Konfliktunderstøttelsens størrelse fastsættes af hovedbestyrelsen og modregnes af indtægter fra anden side, som kan sidestilles som lønindtægt. DAP tilbyder yderligere lånegarantier til medlemmer i forbindelse med konfliktperioder.
Stk. 3: Medlemskab af minimum 3 måneders varighed samt ingen økonomiske udeståender til DAP er ufravigelige krav til at kvalificere sig til konfliktstøtten.
Stk. 4: Ved konfliktens start skal hvert enkelt omfattet medlem ansøge om konfliktunderstøttelse til sekretariatet, som træffer afgørelse om støtteberettigelse. Afgørelsesprocessen kan i særlige tilfælde tilpasses af hovedbestyrelsen.
Stk. 5: Medlemmer af DAP, der modtager konfliktunderstøttelse, må ikke modtage vederlag for arbejde, der erstatter det konfliktramte arbejde. De må heller ikke forlade landet eller på anden måde ikke stå til rådighed for DAP’s aktiviteter, medmindre de har modtaget særskilt godkendelse fra hovedbestyrelsen
Stk. 6: Fondens midler kan med hovedbestyrelsens godkendelse yderligere anvendes til juridisk bistand, rådgivning, PR og andre nødvendige omkostninger i relation til konflikt eller forebyggelse af konflikt. Ligeledes kan de anvendes til sager af principiel betydning for konfliktsituationer uden for konfliktperioder.
Stk. 7: Strejkedeltagende medlemmer, som forbryder sig med de i stk. 5 nævnte forhold, kan af sekretariatet sanktioneres med tilbagebetalingskrav af konfliktunderstøttelse og ekskluderes fra foreningen. Sekretariatets afgørelser kan appelleres til hovedbestyrelsen.
REGNSKAB OG ADMINISTRATION AF FONDENS MIDLER
§ 4
Stk. 1: Fondens midler holdes adskilt fra DAP’s midler og anbringes hensigtsmæssigt under hensyn til fondens formål.
Stk. 2: Regnskabsåret for fonden følger DAP’s regnskaber i øvrigt og revideres af DAP’s revisor.
Stk. 3: Regnskab for konfliktfonden forelægges på ordinær generalforsamling som en særlig post på regnskabet.
VEDTÆGTSÆNDRINGER OG OPHØR
§ 5
Stk. 1: Bestemmelser om ophævelse af fonden og anvendelse af fondens midler efter ophævelsen træffes efter reglerne om organisationens opløsning i DAP’s vedtægter, § 18, stk. 1 og 2.