Sådan arbejder vi hos Danske Psykomotoriske Terapeuter
Fagforeningsarbejdet hos Danske Psykomotoriske Terapeuter består af tre dele: En politisk, en kommunikativ og en administrativ.
Den politiske ledelse
Består af forperson og næstforperson samt hovedbestyrelsen.
- Forpersonen vælges for 4 år ad gangen ved generalforsamlingen.
- Næstforpersonen vælges 2 år ad gangen ved generalforsamlingen.
- Hovedbestyrelsen vælges for 2 år ad gangen ved generalforsamlingen. Hovedbestyrelsen består, foruden forperson og næstforperson, af 5 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter.
- Hovedbestyrelsens beslutninger afgøres ved stemmeflertal. Ved evt. stemmelighed er det forpersonens stemme, som er afgørende.
Den siddende politiske ledelse
- Den nuværende hovedbestyrelse blev valgt ved generalforsamlingen 26. oktober 2024.
- Forpersonskabet består af forperson og næstforperson.
- Forpersonen er den eneste i den politiske ledelse, der modtager honorar.
- Forpersonsposten honoreres pr. 1. januar 2025 med 41.666 kr. pr. Måned, inkl. 12 % pension.
- Honorarets størrelse og vilkår vedtages på generalforsamlingen.
- Foreningen yder frikøb for Hovedbestyrelsesmedlemmers og næstforpersonens arbejde for foreningen
Det administrative arbejde
- Det administrative arbejde forestås af DAP’s sekretariat, der består af en kombineret sekretariatsleder og forhandlingsansvarlig, en kombineret fagkonsulent og projekt- og kursuskoordinator, en politisk konsulent og kommunikationsrådgiver, en kommunikationsmedarbejder, en juridisk konsulent, en administrationsmedarbejder samt en kombineret økonomi- og administrationsmedarbejder. Nogle gange ansættes timelønnede medarbejdere i en kortere periode til enkeltstående opgaver.
Fordeling af løntimer
Fordelingen af løntimer mellem sekretariatets medarbejdere og foreningens forpersonskab er flere gange blevet justeret i forhold til:
- De økonomiske muligheder inden for foreningens budget.
- En vurdering af arbejdstiden i forhold til de foreliggende arbejdsopgaver.
- En vurdering af arbejdsmængdens tyngdemæssige fordeling mellem politiske og administrative opgaver.
Mødetider og møder
- Forpersonen og i dennes fravær næstforpersonen leder den politiske del af DAP’s virke.
- Den politiske ledelse kommunikerer løbende med sekretariatslederen. Forperson og sekretariatsleder har faste møder løbende.
- Der afholdes mindst 6 årlige hovedbestyrelsesmøder, hvoraf mindst to er heldagsmøder
Fordeling af arbejdsopgaver
- Forpersonen tager sig af den daglige politiske ledelse og arbejdsopgaver, herunder udadvendte opgaver, møder med samarbejdspartnere, virksomheder, uddannelserne, studerende osv.
- Hovedbestyrelsesmedlemmer kan påtage sig forskellige opgaver ud over møderne, f.eks. kursusudvalg, studenterudvalg eller arbejdsgrupper.
- De politiske og administrative dele af fagforeningen samarbejder om løbende sager samt om arbejdet med at løfte opgaverne i DAP’s arbejdsplan vedtaget ved sidste ordinære generalforsamling.
Den politiske ledelse af DAP kan kontaktes via e-mail til forpersonen eller til sekretariatet. Der kan også ringes til sekretariatet i åbningstiderne. Se kontaktinformation her.