Fagforening for alle psykomotoriske terapeuter

Ofte stillede spørgsmål

Her finder du svar på de spørgsmål vi oftest får.

Har du forslag til spørgsmål, der skal besvares, så skriv til dap@dap.dk.

Hvad laver en psykomotorisk terapeut?

Psykomotoriske terapeuter har en sundhedsfaglig professionsbachelor på 3,5 år.

Efter endt uddannelse finder psykomotoriske terapeuter beskæftigelse indenfor alle fag, hvor der arbejdes med mennesker.

Børneområdet, skoler, ældreområdet, beskæftigelsesområdet, sundhedsvæsenet, aftenskoler og socialpsykiatrien er blandt de naturlige aftagere. En del arbejder som privatpraktiserende behandlere, undervisere og konsulenter.

Praksisbeskrivelser psykomotorisk terapeut

Uddannelsen i Randers har formuleret syv såkaldte praksisbeskrivelser. De fortæller om hvordan psykomotoriske terapeuter arbejder indenfor syv forskellige områder – dem kan du læse nedenfor (åbner i pdf)

Psykomotorisk terapeut inden for psykiatrien

Psykomotorisk terapeut inden for fødsels- og efterfødselsområdet

Psykomotorisk terapeut inden for handicapområdet

Psykomotorisk terapeut inden for smerteområdet

Psykomotorisk terapeut inden for sundheds- og beskæftigelsesområdet

Psykomotorisk terapeut inden for ældreområdet

Psykomotorisk terapeut inden for børne- og ungeområdet

Hvilke forsikringer har jeg gennem DAP?

Det afhænger af, hvilken medlemsgruppe du tilhører, og hvilke forsikringer du har tilkøbt.

Ring til os på 33 79 12 60, så kan vi give dig overblikket.

Her kan du læse mere om de forsikringer vi tilbyder – inkl. den obligatoriske gruppeliv,

Hvad skal jeg have i løn som psykomotorisk terapeut?

Det afhænger helt af din erfaring og hvordan du er ansat.

Offentligt ansatte er dækket af overenskomsten, og vi skal godkende alle lønaftaler, der bliver indgået med psykomotoriske terapeuter på det offentlige område. Er du medlem kigger vi naturligvis på muligheden for at forhandle tillæg på baggrund af din funktion og erfaring.

Privat ansatte skal selv forhandle lønpakke. Vi anbefaler, at du taler med os først.

Er du ansat under Folkeoplysningsloven, er din løn lovbestemt, og vi kan ikke påvirke den.

Læs mere generel information om løn her.

Hvordan tilmelder jeg mig et kursus?

Tilmelding til kurser foregår via vores medlemsystem.

Medlemmer er allerede oprettet som brugere. Du skal logge ind med din email og adgangskode. Har du glemt adgangskoden, kan du bestille en ny på dap.dk

Ikke-medlemmer skal oprette en profil for at kunne tilmelde sig kurser i DAP. Det er gratis og uforpligtende at oprette, og vi kontakter dig ikke, medmindre du tilmelder dig et arrangement.

Når du vil tilmelde dig et kursus som ikke-medlem, skal du klikke på opret profil under login-knappen – du kan se hvor på nedenstående skærmbillede.

Sådan ser loginvinduet i medlemssystemet ud

Hvordan opretter jeg en behandlerprofil?

Hvis du er medlem af DAP og er selvstændig, kan du oprette en profil i vores database Find en psykomotorisk terapeut.

Det er den database vi bruger, hvis nogen ringer og spørger efter en psykomotorisk terapeut.

Der er nogle enkelte skridt hen mod at få en profil. Det er beskrevet i Guide: Opret behandlerprofil.

Hvorfor har jeg ikke fået fagbladet?

Hvis du er medlem, modtager du fagbladet Psykomotorik med posten fire gange om året: Marts, juni, september og december.

Hvis du ikke har fået fagbladet, kan det skyldes, at PostNord eller vi har lavet en fejl. Måske du er flyttet og har ikke fået opdateret dine oplysninger. Det sker nemlig ikke automatisk.

Hvis du ikke har modtaget fagbladet, skal du under alle omstændigheder skrive til dap@dap.dk, så kigger vi på det og vender tilbage.

Jeg har gode ideer til jeres arbejde - hvor henvender jeg mig?

Det er ofte jer medlemmer, der ved, hvor der sker noget spændende ude på arbejdspladserne eller i kommunerne. Hvis du hører om projekter, tiltag eller spændende tendenser, som vi bør kende, så kontakt os endelig, på tlf. 33 79 12 60 eller dap@dap.dk

Et godt eksempel på at en medlemshenvendelse har gavnet vores arbejde er, at vi i november 2019 blev optaget i partnerskabet ‘Sammen om mental sundhed’.

Hvordan kan jeg melde mig ud?

Hvis du ønsker at melde dig ud af DAP, kan det ske ved udgangen af et kvartal.

Din udmeldelse skal være os i hænde senest en måned før kvartalet. Helt konkret vil det sige at du skal:

  • Melde dig ud inden 1. marts for at blive udmeldt 1. april
  • Melde dig ud inden 1. juni, for at blive udmeldt 1. juli
  • Melde dig ud inden 1. september, for at blive udmeldt 1. oktober
  • Melde dig ud inden 1. december, for at blive udmeldt 1. januar.

 

Udmeldelsen skal ske skriftligt, enten via mail eller brev. Det nemmeste er at sende en mail til dap@dap.dk. Du vil modtage en kvittering, når din udmeldelse er registreret. Gem både din afsendte mail og din kvittering.

Vi vil være taknemmelige, hvis du vil give os en begrundelse for, at du vælger at melde dig ud. Det vil hjælpe os til at blive en bedre fagforening fremover.

Vi er her for at hjælpe dig

Mangler du svar på noget, så kontakt en af vores medarbejdere.

Kontakt en medarbejder

LOGIN