Ofte stillede spørgsmål

Her samler vi de spørgsmål, vi ofte får.

Hvis du har forslag til spørgsmål, der skal besvares nedenfor, så skriv til dap@dap.dk.

Hvad laver en psykomotorisk terapeut?

Psykomotoriske terapeuter har en sundhedsfaglig professionsbachelor på 3,5 år.

Efter endt uddannelse kan psykomotoriske terapeuter finder psykomotoriske terapeuter beskæftigelse indenfor alle fag, hvor der arbejdes med mennesker.

Børnområdet, skoler, ældreområdet, beskæftigelsesområdet, sundhedsvæsenet, aftenskoler og socialpsykiatrien er blandt de naturligt aftagere, ligesom en del arbejder som privatpraktiserende behandlere, undervisere og konsulenter.

Uddannelsen i Randers har formuleret syv såkaldte praksisbeskrivelser, der fortæller mere om hvordan psykomotoriske terapeuter arbejder indenfor syv forskellige områder – dem kan du læse nedenfor (åbner i pdf)

Psykomotorisk terapeut inden for psykiatrien

Psykomotorisk terapeut inden for fødsels- og efterfødselsområdet

Psykomotorisk terapeut inden for handicapområdet

Psykomotorisk terapeut inden for smerteområdet

Psykomotorisk terapeut inden for sundheds- og beskæftigelsesområdet

Psykomotorisk terapeut inden for ældreområdet

Psykomotorisk terapeut inden for børne- og ungeområdet

Hvilke forsikringer har jeg gennem DAP?

Det afhænger af, hvilken medlemsgruppe du tilhører, og hvilke forsikringer du har tilkøbt.

Ring til os på 33 79 12 60, så kan vi give dig overblikket.

Her kan du læse mere om de forsikringer, vi tilbyder – inklusiv den obligatoriske gruppeliv,

Hvad skal jeg have i løn som psykomotorisk terapeut?

Det afhænger helt af din erfaring og hvordan du er ansat.

Offentligt ansatte er dækket af overenskomsten, og vi skal godkende alle lønaftaler, der bliver indgået med psykomotoriske terapeuter på det offentlige området. Er du medlem kigger vi naturligvis på muligheden for at forhandle tillæg på baggrund af din funktion og erfaring.

Privat ansatte skal selv forhandle sin lønpakke, og vi anbefaler, at du taler med os først.

Er du ansat under Folkeoplysningsloven, er din løn lovbestemt, og vi kan ikke påvirke den.

Læs mere generel information om løn her.

Hvordan tilmelder jeg mig et kursus?

Alle tilmeldinger til kurser foregår igennem vores medlemsystem, og derfor bliver du sendt derhen, når du trykker tilmeld på et kursus.

Medlemmer er allerede oprettet som brugere. I skal logge ind med jeres email og adgangskode for at logge ind. Har I glemt adgangskoden, kan I bestille en ny her.

Ikke-medlemmer skal oprette en profil for at kunne tilmelde sig kurser i DAP. Det er gratis og uforpligtende at oprette, og vi kontakter jer ikke, medmindre I tilmelder jer et arrangement.

Når du vil tilmelde dig et kursus som ikke-medlem, skal du klikke på opret profil under login-knappen – du kan se hvor på nedenstående skærmbillede.

Sådan ser loginvinduet i medlemsystemet ud

Hvordan opretter jeg en behandlerprofil?

Hvis du er medlem af DAP og er selvstændig, kan du oprette en profil i vores database Find en psykomotorisk terapeut.

Det er den database vi bruger, hvis nogen ringer og spørger efter en psykomotorisk terapeut.

Der er nogle enkelte skridt hen mod at få en profil. Det er beskrevet i Guide: Opret behandlerprofil.

Hvorfor har jeg ikke fået fagbladet?

Hvis du er medlem, modtager du fagbladet med posten fire gange om året: Marts, juni, september og december.

Hvis du ikke har fået det, kan det skyldes, at PostNord eller vi har lavet en fejl. Det kan også skyldes, at du er flyttet og ikke har fået opdateret dine oplysninger. Det sker nemlig ikke automatisk.

Hvis du ikke har modtaget fagbladet, skal du under alle omstændigheder skrive til dap@dap.dk, så kigger vi på det og vender tilbage.

Jeg har gode ideer til jeres arbejde - hvor henvender jeg mig?

Det er ofte jer medlemmer, der ved, hvor der sker noget spændende ude på arbejdspladserne eller kommunerne. Hvis I hører om projekter, tiltag eller spændende tendenser, som vi bør kende, så ring eller skriv endelig til os!

Du kan altid skrive til formand Ditte-Marie Post på dmp@dap.dk – og så kan du hver torsdag klokken 10-12 ringe direkte til formand Ditte-Marie Post på telefon 2850 3525.

Et godt eksempel på at en medlemshenvendelse har gavnet vores arbejde er, at vi i november 2019 blev optaget i partnerskabet ‘Sammen om mental sundhed’.  Så ring eller skriv endelig!

Hvordan kan jeg melde mig ud?

Hvis du ønsker at melde dig ud af DAP,  kan det ske ved udgangen af et kvartal.

Din udmeldelse skal være os i hænde senest en måned før kvartalet. Helt konkoret vil det sige at du skal:

  • Melde dig ud inden den 1. marts for at blive udmeldt 1. april
  • Melde dig ud inden den 1. juni, for at blive udmeldt 1. juli.
  • Melde dig ud inden den 1. september, for at blive udmeldt 1. oktober
  • Melde dig ud inden den 1. december, for at blive udmeldt 1. januar.

Udmeldelsen skal ske enten per mail eller per brev. Det nemmeste er at sende en mail til dap@dap.dk, hvorefter du vil modtage en kvittering, når vi har registreret din udmeldelse. Gem både din afsendte mail og din kvittering.

Vi vil være taknemmelige, hvis du vil give os en begrundelse for, at du vælger at melde dig ud. Det vil gøre hjælpe os til at blive en bedre fagforening fremover.

Vi er der for at hjælpe dig

Mangler du svar på noget, så kontakt os en af vores medarbejdere.

Kontakt en medarbejder

LOGIN