Fagforening for alle psykomotoriske terapeuter

Arbejdsprogram for Danske Psykomotoriske Terapeuter 2025-2026

Medlemsrekruttering

En af hovedopgaverne for vores organisation er at få endnu flere kollegaer til at blive en del af vores fællesskab i DAP. Antallet af medlemmer har meget stor betydning for, at vi kan skabe resultater, fordi flere medlemmer både styrker økonomien i organisationen og legitimiteten i forhandlinger og interessevaretagelse.
Der er allerede iværksat en hvervningskampagne som vil fortsætte ind i 2025.

 

Styrke den politiske ledelse og tillidsrepræsentanter (TR)

For at nå alle vores mål og visioner for fag og forening vil vi arbejde henimod en styrket politisk ledelse med tæt kontakt til medlemmerne. Vi vil udvikle vores TR-område så vi både får flere TR-repræsentanter og de bliver klædt på til at stå stærkt i de lokale lønforhandlinger i hele landet og varetage medlemmernes øvrige ansættelsesvilkår og arbejdsforhold.

 

Udarbejdelse af organisations- og kommunikationsstrategi

Som en del af at få prioriteret organisationens ressourcer skal der udarbejdes en strategi for organisationen, så vi kan få fokus på de målsætninger vi sætter, men også vælge ting fra, som vi ikke kan løfte. Det samme gælder for kommunikationen. Vi skal styrke brugen af vores kommunikation, så vi får de rigtige budskaber ud til både eksisterende og nye medlemmer, men også understøtter kendskabet til faget uanset om det er hos klienter, arbejdsgivere eller politikere og andre beslutningstagere. De første skridt er taget til en organisationsstrategi, og en kommunikationsstrategi vil være på plads i løbet af 2025.

 

Autorisation og henvisningspraksisser

Arbejdet med at få en autorisation til faget fortsætter. Som en del af det arbejde kvalificeres det også hvilke fordele der kan opnås for medlemmerne og faget ved en autorisation og om nogle af disse fordele kan opnås hurtigere, ved at adskille dem fra processen med autorisation.

Samtidig ligger der i de kommende år et stort arbejde med at dokumentere både effekterne af vores arbejde, men også hvilke barrierer psykomotoriske terapeuter møder på grund af en manglende autorisation eller andre administrative benspænd.

 

Synlighed, anerkendelser og fodfæste

Arbejdet med at synliggøre vores fag og dets muligheder for relevante interessenter fortsættes og udvikles yderligere.

Vi ønsker fortsat at opnå flere stillingsopslag og ansættelser i egen fagtitel. Derudover en generel større efterspørgsel på de psykomotoriske kernekompetencer både i det offentlige, men også i privat praksis.
I vores arbejde med synliggørelse og argumentation støder vi på eksterne krav ift pmt emperi og forskningsresultater. Vi ønsker at undersøge mulighederne for at samle og synliggøre både den nationale og internationale forskning for at styrke vores faglige ståsted. Dette vil skabe bedre adgang til viden og erfaringer fra udlandet, som kan understøtte både uddannelsesudvikling, efteruddannelse og praksis

Endvidere ønskes der at understøtte en øget synlighed og interesse for at søge pmt uddannelsen.

 

Uddannelsens udvikling og efteruddannelse

Retningen for vores kurser og efteruddannelsesmuligheder skal i høj grad afspejle retningen for hvor vi ser vores fag fremadrettet. Vi kommer derfor til at arbejde med en strategi for vores muligheder for videreuddannelse og kursus- og efteruddannelsesudbud.
Vi vil i samarbejde med vores medlemmer arbejde med at udfylde vores kompetencefonde med relevante tilbud.
Der er ubekendte her grundet den nye uddannelsesreform.

 

Kravsindsamling til den kommende OK26

De første spadestik til OK26 bliver taget i starten af 2025. Her vil DAP inviterer medlemmerne til at komme med deres ønsker til den næste OK forhandling. Forpersonen og den forhandlingsansvarlige på sekretariatet vil fra start af arbejde på at forhandle det bedst mulige resultat hjem til vores medlemmer, hvilket gøres bedst hvis vi og HB har jeres ønsker helt for øje.

 

Fokus på Jylland

Det er et stort ønske fra organisationen at styrke servicen til medlemmer i Jylland. Det er både tidskrævende og ufleksibelt som det er i dag, hvor en ansat tager til Jylland fra København til for eksempel bisiddersamtaler for jyske medlemmer. Derfor arbejder vi på at få en konsulent i Jylland, der sammen med sekretariatet i København kan hjælpe til med at betjene de jyske medlemmer.

 

Samle DAP på tværs af geografi, generationer og arbejdsområder

Det er af stor betydning for både medlemmers kompetenceudvikling og trivsel og DAPs arbejde for at understøtte dette og vores øvrige mål, at vi i højere grad understøtter praksisfællesskaber, netværk og udvalg.

Vi er her for at hjælpe dig

Mangler du svar på noget, så kontakt en af vores medarbejdere.

Kontakt en medarbejder

LOGIN