Fagforening med offentlig overenskomst

Mindfulness

En lille øvelse med stor virkning

Jeg vil tro, at de fleste af os kan genkende, at situationer og hændelser omkring os, som fx nu med Covid-19, kan føre til bekymringer eller andre ubehagelige følelser. Vi har faktisk en mulighed for at påvirke dette.

Den korte version:

Hvordan påvirker det, der sker ude i verden, mig? Hvad sker der inde i mig? Hvordan står det til i mine følelser, tanker og krop? Alene det, at jeg bliver opmærksom på det, kan påvirke, hvordan jeg reagerer (eller vælger at reagere).

 

Den lange version:

Vi bliver hele tiden påvirket af verden omkring os, og i mange tilfælde kan det være ganske svært, og nogle gange endda umuligt, at ændre det, der sker. Det, vi til gengæld har indflydelse på, er vores egen reaktion på, hvad der sker. Så vi undgår automatreaktioner. Særligt med lidt træning.

Når verden omkring os udfordrer os, og du i den enkelte situation oplever, at du bliver påvirket, så spørg dig selv: ”Hvad er min oplevelse lige nu? Hvilke tanker flyder der igennem min bevidsthed? Hvilke følelser stryger der igennem min krop? Hvilke kropsfornemmelser er tilstede?”

Prøv ikke at ændre, hvad du oplever, men registrer det blot med ubetinget venlighed overfor dig selv. Bare vær med det, der er, uden at bedømme dig selv.

Alene det, at vi noterer os, hvad der er tilstede lige nu, er faktisk med til at skabe en oplevelse af ikke at være helt så påvirket af følelserne, tankerne eller sansningerne. Det kunne fx være endeløse tanketog af bekymringer.

Da følelser og tanker ofte fører til handling, får vi så også muligheden for bevidst at vælge vores handlinger frem for at ryge ind i en automatreaktion. Vi har et valg, og det føles ganske frisættende.

I disse tider, hvor verden omkring os forandrer sig fra dag til dag, og det skaber utryghed, kan det være en god øvelse – eller måske nærmere en god tilgang til livet og det, der sker omkring os. Prøv det af, og virker det for dig, så gør det igen og igen, og ellers glem det og find på noget andet.

Tak for din opmærksomhed!

Dette var en gratis øvelse fra Pernille Mørup, som også tilbyder efteruddannelse i mindfulness. Du kan læse mere om efteruddannelsen her.

Tilmeld dig DAPs nyhedsbrev

Hold dig opdateret

LOGIN