Fagforening for alle psykomotoriske terapeuter

jobsøgning

Sådan oversætter du dit fag til arbejdsgiversprog

8. juni 2021
Artiklen er skrevet af Camilla Bech Hornung og blev bragt i fagbladet Psykomotorik #2 2021

Det er ikke altid, arbejdsgiverne på forhånd ved, hvad du som psykomotorisk terapeut kan bidrage med. Derfor kan du med fordel bruge nogle af de ord, som arbejdsgiverne allerede kender. Se her, hvordan du oversætter dine kompetencer til gængse ord.

”Brug de ord, som arbejdsgiver og samfundet kender”, anbefaler job- og karriererådgiver i FTFa, Maria Suhr Bay. Foto: Jørgen True.

Som psykomotorisk terapeut har du rygsækken fuld af værdifulde kompetencer, der kan gøre en forskel for de borgere eller medarbejdere, du arbejder med. Men hvis ikke arbejdsgiver allerede har oplevet det på egen hånd, kan det være svært at få ham eller hende til at forstå det. Medmindre du bruger nogle begreber, som han eller hun allerede kender og synes er værdifulde.

Maria Suhr Bay er job- og karriererådgiver i a-kassen FTFa, og hun har en uddannelse som psykomotorisk terapeut. Her giver hun dig en ordbog, som du kan bruge, næste gang du taler med en arbejdsgiver.

”Samfundet har efterhånden taget større begreber og temaer til sig, som psykomotoriske terapeuter har kompetencer inden for. For eksempel ord som trivsel, meditation og neuropædagogik. Tag derfor udgangspunkt i de ord og begreber, når du forklarer, hvad du kan bidrage med på en arbejdsplads. Du ved med dig selv, hvilken teori og praksis du vil bruge til for eksempel at øge trivslen ved at nedbringe sygefravær, men du behøver ikke at nævne navnene på afspændingsøvelserne – dem kan arbejdsgiver alligevel ikke forholde sig til”, siger Maria Suhr Bay.

Trivsel Sig: Afspændingsøvelser kan fremme fysisk og psykisk ro. Mennesket lærer forskel på at være anspændt og afslappet. Gennem afspændingsøvelser kan man opnå højere trivsel. Vent med: At du for eksempel bruger øvelsen ’Stanislawskis træ’, behøver arbejdsgiver ikke at vide. Du kan dit kram, arbejdsgiver er interesseret i resultatet.
Meditation Sig: Til meditation er åndedrættet en god ressource, fordi du vender dit fokus indad, når du fokuserer på åndedrættet. Du ved, at hvis man er villig til at bruge bare 10 minutter på sig selv ved meditation om dagen, så giver det mere energi i hverdagen.
Mindfulness Sig: Mindfulness handler også om jordforbindelse og grounding. Vent med: Du kender øvelser som ’Ormen’ og ’Sælen’ – de kan godt blive en smule abstrakte for en arbejdsgiver. Men han/hun kan godt forholde sig til at få medarbejdere med ro og overskud i hverdagen.
Neuropædagogik Sig: Med kombinationen af fagene fysiologi, pædagogik og anatomi har du kompetencer til at arbejde inden for neuropædagogik ved hjælp af metoder som for eksempel observation, tests og undersøgelser inden for sanseintegrationsforstyrrelser, dvs. hvis sanserne er enten understimulerede eller på overarbejde. OBS! Neuropædagogik er et område, som mange faggrupper interesserer sig for ud fra hver deres fagtermer og indgangsvinkler. Husk derfor at reflektere over tværfagligt samarbejde inden for emnet.

Tal samme sprog

”Brug de ord, som arbejdsgiver og samfundet kender. Så taler I samme sprog. Når du så vil forklare, hvordan du rent faktisk lykkes med at gøre en forskel, så gør det så konkret som muligt ved at komme med eksempler på, hvordan du har gjort det før. Brug eksempler fra dit studie, din praktik eller fra et tidligere job”, anbefaler Maria Suhr Bay.

Har du brug for personlig sparring på din ansøgning eller cv, inden du sender det til arbejdsgiver? Så kan du som medlem af FTFa få det inden for 24 timer. Læs mere på ftfa.dk/24timer.

Tilmeld dig DAPs nyhedsbrev

Hold dig opdateret

LOGIN