Et konfliktfyldt forløb fik arbejdsmiljørepræsentant og psykomotorisk terapeut Lene Østergaard til at ringe til DAP, der rykkede ud med hjælp og støtte.
Af Jon Kirketerp Jørgensen
Som psykomotorisk terapeut og arbejdsmiljørepræsentant (AMR) på en arbejdsplads inden for det regionale område endte Lene midt i et opslidende og konfliktfyldt forløb, hvor hun undervejs mistede tilliden til ledelsen på sit arbejde.
Forløbet på Lenes arbejdsplads startede med, at en ny leder tiltrådte. Det betød, at arbejdspladsen, efter Lenes og flere kollegers opfattelse, gik fra at have en flad struktur til at være præget af mere hierarkisk og detaljeorienteret ledelse.
”Det var vi ikke vant til, så det skabte en hel del uro på arbejdspladsen, og der opstod flere og flere gnidninger mellem medarbejderne og leder. Tonen blandt kollegerne blev hårdere, og folk begyndte at tale om hinanden og ikke med hinanden, fortæller Lene Østergaard.
Som en af to nyvalgte arbejdsmiljørepræsentanter, hvis opgave det er at repræsentere kollegerne i spørgsmål om arbejdsmiljø, blev det mere og mere vanskeligt at være i rollen, og på et tidspunkt går det helt galt, da lederen beskylder arbejdsmiljørepræsentanterne for at være illoyale og indkalder dem til et tjenstligt møde.
Så Lene Østergaard ringede til DAP for at få hjælp. Første skridt var at møde DAP’s sekretariatsleder og DAP’s juridiske konsulent på sekretariatet. Her fik de talt sagen igennem og forberedt sig til mødet. Og så fik Lene også lidt ro i kroppen.
”Jeg kunne sænke skuldrene lidt efter det første møde, da de fik forklaret, at det næppe ville ende med en fyring. Og det var rart at mærke, at jeg havde min fagforening i ryggen, som insisterede på at følge sagen til ende. Det gav mig en følelse af, at jeg ikke stod alene”, siger Lene.
Lene og de to DAP-ansatte som bisiddere tager sammen til mødet, som desværre ikke ændrer på noget. Lederen holder fast ved sine anklager.
Mens Lene passer sit arbejde, fortsætter DAP sit arbejde med at følge sagen helt til dørs. Sammen med de andre faglige organisationer, der er repræsenteret på arbejdspladsen, bringer de medarbejdernes kritik af arbejdsmiljøet videre til organisationens øverste ledelse. Først i form af et brev og siden på et møde mellem de faglige organisationer og den øverste ledelse.
Og så kom der skred i tingene, fortæller Lene.
”Kort tid efter mødet får vi at vide, at lederen og organisationens øverste ledelse er blevet enige om at afslutte deres samarbejde”.
Siden er der kommet mere ro på arbejdspladsen. Der er indledt forløb med eksterne konsulenter og Arbejdstilsynet for at forbedre arbejdsmiljøet. Et arbejde, som Lene er involveret i, og som så småt begynder at bære frugt.
”Jeg føler, at jeg endelig kan bidrage til at skabe et godt arbejdsmiljø, og så har vi ikke mindst fået luft til rent faktisk at udføre det arbejde, vi er her for – nemlig arbejdet med patienterne”.
DAP: Vi stiller op, når medlemmerne kommer i klemme
”Vi gør altid, hvad vi kan, for at støtte vores medlemmer, når de kommer i klemme på deres arbejdsplads. Vi møder op som bisiddere, og vi sørger for at følge sagerne til dørs. Det er vores arbejde som fagforening, og det er det, som medlemmerne betaler kontingent for. Så selvom det måske lyder voldsomt at stille med to bisiddere og arrangere møder med andre faglige organisationer, så gør vi det, fordi det er vigtigt for vores medlemmer at vide, at vi står klar til at støtte dem.
I Lenes tilfælde er der endda tale om, at hun er valgt som arbejdsmiljørepræsentant af sine kolleger, og vi vil som fagforening ikke acceptere, at vores tillidsrepræsentanter eller arbejdsmiljørepræsentanter bliver indkaldt til tjenstlige møder for at udføre deres hverv. Den beskyttelse, som de nyder i deres hverv, vil vi gå langt for at passe på”.
Line Gessø Hansen, sekretariatsleder i DAP