Deltidsansatte kan have krav på efterbetaling
Deltidsansatte – der har arbejdet mere end det aftalte timetal – kan have krav på ekstra betaling
Er du – eller har du været – deltidsansat i stat, kommune eller region, bør du læse videre!
Offentligt ansatte på deltid og fuldtid bliver – helt i overensstemmelse med hovedparten af de gældende overenskomster – honoreret forskelligt for ekstra timer
Det kan dog være i strid med EU-regler, viser nye domme fra EU.
I to tyske sager har EU-Domstolen nemlig fastslået, at deltidsansatte er blevet forskelsbehandlet i forhold til fuldtidsansatte, da de ikke fik samme betaling for ekstra arbejde som fuldtidsansatte.
Det kan betyde, at mange offentlige overenskomster er i strid med EU-reglerne.
Om det rent faktisk er tilfældet, skal afgøres i en faglig voldgift, der er anlagt i efteråret 2025.
I en faglig voldgift bliver uenigheder eller konflikter mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer afgjort. Denne faglige voldgift vil tage stilling til både det kommunale, regionale og statslige område.
Hvad betyder det for dig?
Får vi medhold i, at deltidsansatte er blevet ulovligt forskelsbehandlet, kan det betyde, at du har krav på ekstra betaling for de timer, du har arbejdet ud over det aftalte timetal.
Det er en forudsætning for at komme i betragtning, at du er – eller har været – ansat på deltid fra oktober 2015 til i dag og har fået opgjort merarbejde i denne periode, som du efterfølgende har fået udbetalt eller afspadseret.
Det er meget vigtigt, at du registrerer dig, så forældelsen bliver afbrudt. Forældelse betyder, at dit krav over tid falder bort.
Sagt med andre ord: Du risikerer at miste dit eventuelle krav på efterbetaling, hvis du ikke registrerer dig.
Sådan gør du
Hvis du kan sige ja til følgende:
- Du har været deltidsansat i enten en kommune, en region eller staten (eller en selvejende institution under en af disse) mellem 2015 og 2025
- Du har arbejdet udover din deltidsnorm og fået afspadsering eller udbetaling for arbejdstimer udover din deltidsnorm på ringere vilkår end fuldtidsansatte
Så er det vigtigt, at du registrerer dig ved at sende en mail til deltid@dap.dk, hvor du oplyser følgende:
Navn, medlemsnummer, arbejdspladsens navn, arbejdspladsens CVR-nummer, ansættelsesperiode.
Hvis du har haft mere end en deltidsansættelse, hvor du ikke er blevet honoreret for mer-/overarbejde på samme vilkår som fuldtidsansatte, skal du i mailen skrive alle oplysningerne for alle arbejdsgivere. Du kan maksimalt angive otte forskellige arbejdsgivere.
Det er vigtigt, at du angiver alle oplysninger korrekt, da dit eventuelle krav ellers vil blive forældet.
Din mail bør se sådan her ud (kan kopieres ind i din mail til os):
“Til Danske Psykomotoriske Terapeuter
I følgende ansættelser har jeg under min deltidsansættelse modtaget honorering for merarbejde, der ikke svarer til den honorering, som en fuldtidsansat har modtaget for arbejde ud over fuldtidsnormen:
Arbejdsplads 1
dit navn
dit medlemsnummer i DAP
din arbejdsplads navn
din arbejdsplads CVR-nummer (kan findes på din lønseddel eller ved opslag på https://datacvr.virk.dk/)
Ansættelsesperioden, hvor du har arbejdet deltid (i hele kalenderår. eks: 2020-2022 eller 2024)
Arbejdsplads 2
dit navn
dit medlemsnummer i DAP
din arbejdsplads navn
din arbejdsplads CVR-nummer (kan findes på din lønseddel eller ved opslag på https://datacvr.virk.dk/)
Ansættelsesperioden, hvor du har arbejdet deltid (i hele kalenderår. eks: 2020-2022 eller 2024)”
Vi bekræfter ikke modtagelse af din registrering, så du hører kun fra os i første omgang, hvis dine oplysninger ikke er fyldestgørende.
Det er også vigtigt at understrege, at vi endnu ikke ved, om der skal ske efterbetaling. Det kan vi først sige, når sagen er helt afsluttet.
At du registrerer dig, er derfor ikke en garanti for, at du ender med at få penge tilbage, men skal være med til at sikre, at et evt. krav ikke forældes.
Skriv til os hurtigst muligt og senest 30/11.
Flere oplysninger følger senere
Når sagen er afgjort, vil der være behov for yderligere oplysninger, hvis dommen viser, at der skal ske en efterbetaling. De oplysninger er nødvendige for, at vi kan opgøre, hvad du eventuelt har krav på. Det vender vi tilbage om senere.
Hvis du har flere spørgsmål, kan du måske finde svar her på dap.dk.
Ellers er du velkommen til at kontakte DAP’s sekretariat på tlf: 33 79 12 60.
