Stor succes: Psykomotorik mellem malerier

Studerende fra VIA i Randers fik lov til at fylde hele fire rum på Randers Kunstmuseum, da der var kulturhusdag tidligere på måneden. 

”Man oplever eller genoplever ting man kender – og der kan også komme nogle nye perspektiver på tingene”.

Sådan sagde Berta på 78 år, efter hun havde været med i en visualisering på Randers Kunstmuseum til Kulturhusdagen den 4. marts. Og hun var bare en af mange begejstrede besøgende. 

”Der kom virkelig mange mennesker, og de gav rigtig god feedback. Der var også flere af de studerende, der fik klienter”, fortæller Katrine Lerche Filtenborg, der var tovholder på projektet. 

Det var hende, der sidste år fik ideen til, at psykomotorik skal være en del af Kulturhusdagen i Randers. Dengang foregik det i kælderen på biblioteket, og det blev et tilløbsstykke.

LÆS OGSÅ: Psykomotorik på biblioteket var stor succes

I år fik Katrine og de studerende lov til at fylde hele fire store rum på Randers Kunstmuseum. Hvordan det skulle gøres, fandt de frem til ved en workshop, hvor de studerende i grupper udviklede koncepter for rummene. 

”På selve dagen er der rigtig mange sanser i spil. Hele huset summer af aktivitet. Grundspørgsmålet var:  Hvordan kan man lave psykomotorik under de forudsætninger vi nu har, hvor gæsterne får en positiv oplevelse af psykomotorik”, siger Katrine.

De fire rum blev brugt til fire forskellige ting:

Visualiseringsrummet. Her hænger tre store malerier, og de studerende lavede en visualisering til hvert maleri, der tog fem minutter. Det var det rum, som 78-årige Berta fortalte om i indledningen. 

”Det var både krop og kunst, og det var virkelig en stor succes. Der var mange besøgende og god feedback”, fortæller Katrine. 

Rummet vakte også opsigt blandt museets personale, og en ph.d.-studerende der forsker i hvorledes kunst kan gøres mere brugbart for borgerne, blev interesseret i at høre mere om psykomotorik og visualisering.  

Sanserummet. Her kunne børn kaste en terning, og så var der seks poster med sansestimulering: At tage ting op med tæerne, holde balancen etc. 

”Der var på et tidspunkt en 8-9-årig pige, der havde fået at vide, hvordan man skulle bruge fodrullen – at man skulle mærke før og efter. Og så gav hun sig ellers til at instruere sin mor”, griner Katrine. 

Behandlingsrum. Her blev der givet gulvliggende behandling i 20-30 minutter med fokus på understøttelsesflader. Det var de fysiske fornemmelser og konkrete sansninger, der var i centrum. 

”Der var rigtig god respons fra deltagerne. Der var blandt andet en kvinde med rygsmerter, der blev meget glad for en øvelse, hun fik med fra en af de studerende”, siger Katrine.

Et krop/psykerum. Det var tænkt som et bevægelsesorienteret rum, hvor gæsterne kunne afprøve øvelser med fokus på grænser og personligt rum. Det viste sig imidlertid at være lidt af en udfordring at få publikum med. Blandt andet fordi, der var stor gennemstrøm af mennesker. 

”Det var en god øvelse i tilpasning. Hvad kan man forvente af gæster, der aldrig har arbejdet med kropsbevidsthed før? Der er en vigtig læring for de studerende i at de måske har en forestilling om at noget sagtens kan lade sig gøre, men at det ikke altid fungerer i praksis. Det var en fed udfordring”, fortæller Katrine.

Det kan betale sig at handle

Katrine afsluttede uddannelsen til psykomotorisk terapeut sidste år, men hun har alligevel valgt at fortsætte med at være tovholder på projektet. I mellem tiden er hun blevet valgt ind i bestyrelsen for DAP Kreds Vest, og projektet vil fremover være et samarbejde mellem DAP kreds vest, studerende fra psykomotorikuddannelsen i Randers og Kulturhuset.

”Det er blevet en mærkesag for mig, at folk skal vide, hvor godt vores fag er. Og jeg vil også gerne være et godt eksempel for de studerende på uddannelsen. Vise at det kan betale sig at gå lidt til den og handle i stedet for at vente på, at verden opdager os af sig selv”, siger Katrine. 

Og så har de to projekter – på biblioteket og kunstmuseet – også betydet, at hun har opdaget noget nyt om sig selv. 

”Jeg synes, det er virkelig sjovt at sætte noget i gang og motivere andre til at gøre noget. De her projekter har fået mig overbevist om, at det også skal være min retning i arbejdslivet”, siger hun. 

Holdet af psykomotorikstuderende er klar til at indtage Randers kunstmuseum. Fra venstre er det:

Anne Knuth-Winterfelt, Hedvig Lund Dybdal, Tanja Erika Søholt Eriksen, Louise Høeg, Pernille Lund Farcinsen, Anna Clotilde Jacobsen, Mette Lykke Daniel Løkkegaard og Björn Jónsson. Derudover deltog Anja Andersen og Kean Skov Lindbæk.