Nyheder DAP

 

Dimittendmøder for nyuddannede

Nyuddannede psykomotoriske terapeuter inviteres til dimittendmøde i Danske Psykomotoriske Terapeuter.

København
Tid: Torsdag den 24. august 2017 hos kl.  17.00 – 19.00
Sted: Danske Psykomotoriske Terapeuter, Staunings Plads 3, lokale DS04, 1607 København V
Tilmelding: Senest den 21. august 2017 på Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Aarhus
Tid: Tirsdag den  29. august 2017 hos kl.  17.00 – 19.00
Sted: FTFa,  Vestergade 48 H 8000 Aarhus C.
Tilmelding: Senest den 23. august 2017 på Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

På mødet vil vi fortælle, hvordan vi som fagforening kan hjælpe med jobsøgning, problemer på jobbet, ved sygdom og så videre. Men vi vil også snakke om, hvor faget er på vej hen og hvad vi som fagforening gør, for at skabe bedre jobmuligheder for faget. 

      

 

Europæisk Forum for Psykomotorik – hvor er vi på vej hen?

Der har netop været afholdt både studenterakademi og årligt møde i Europæisk Forum for Psykomotorik i Darmstadt, Tyskland. Her deltog 110 studerende og 27 delegerede fra i alt 15 lande. En af dem var Siff L. E. Skovenborg, som her skriver om arbejdet i EFP.

Af Siff L. E. Skovenborg, medlem af uddannelsesudvalget i EFP

Under artiklen kan du læse en beretning fra årets studenterakademi af de to danske deltagere Malene Raun og Birgitte Cramer fra UCC Nordsjælland. 

For at forstå hvor Europæisk Forum for Psykomotorik (EFP) er på vej hen, er det en fordel at kende lidt til de skridt, som allerede er taget.

EFP består af en bestyrelse (board) og 3 udvalg (commissions) – et uddannelsesudvalg, et forskningsudvalg og et professionsudvalg, der hvert år mødes og arbejder intenst på forskellige projekter (missions). 

En stor del af arbejdet har bestået i at forstå ligheder og forskelligheder i de forskellige lande. Det har ført til en beskrivelse af hvert enkelt lands psykomotoriske historie, uddannelsesniveau og praksisområder, beskrivelser af de forskellige uddannelsesinstitutioner, minimumsindhold for grundlæggende uddannelser samt bacheloruddannelser, en database med eksperter, en beskrivelse af psykomotoriske professionskompentencer og en ordliste med centrale begreber (glossary) indenfor psykomotorikken i Europa og meget mere

I år har det overliggende tema været, hvordan vi får kommunikeret resultater og kendskabet til EFP's arbejder og aktiviteter bedre ud - samt hvilke veje kommunikationen skal gå. EFP har ikke haft en egentlig kommunikationsstrategi, og det har betydet, at det har været lidt for tilfældigt, hvem der fik viden om EFP's arbejde og aktiviteter samt hvad de fik at vide. 

Så på mødet i år startede vi med at gennemgå forskellige mulige kommunikationskanaler både til eksterne partnere, til den psykomotoriske profession i de enkelte lande samt på tværs af udvalg og bestyrelsen i EFP. Det er et arbejde, som der fortsat vil være fokus på hen over året og som bl.a. gerne skulle vise sig gennem mere aktivitet på EFPs facebookside samt på LinkedIn (søg European Forum of Psychomotricity).

I år handler det særligt om at motivere de enkelte lande til mere aktivt og udadrettet at fokusere på den psykomotoriske dag, som falder hvert år den 19. september. Der opfordres til, at fejre dagen med udadrettede aktiviteter på ens arbejdsplads, på uddannelserne, i medierne, på gader og stræder med happenings eller andet der kan hjælpe til udbredelsen af kendskabet til psykomotorik. 

Hvad laver de forskellige udvalg i EFP

Ud over at udvalgene arbejder på projekter på selve årsmødet, så ligger udvalgsmedlemmer også mange timer i frivilligt udviklingsarbejde med projekterne i løbet af året. 

I uddannelsesudvalget er der på mødet i år blevet arbejdet videre med udviklingen af et spørgeskema til bachelor- og masteruddannelser med særligt fokus på, hvor mange ECTS point og timer der bruges til praktikker samt hvor på uddannelsen de ligger. Der spørges også til om, der er en forskningsbaseret afsluttende opgave på uddannelsen og hvor mange ECTS, der bruges på det. 

Spørgeskemaet er næste færdigt og hvert enkelt lands delegerede skal så kontakte hver eneste skole i landet og indsamle informationerne. Næste år skal udvalget så bearbejde de data, som kommer ind og fremlægge et dokument med resultaterne. 

Derudover arbejdes der i udvalget med et dokument, som beskriver centrale psykomotoriske kompetencer, som EFP foreslår indgår i en bacheloruddannelser. Dette dokument forventes at være færdigskrevet i år og publiceres her. Der vil også komme løbende facebook-opslag om udvalgets arbejde og der vil være oplæg til dialog om psykomotoriske grundbegreber med afsæt i den ordliste/glossary som tidligere er udarbejdet.

 

I forskningsudvalget er de i gang med en spørgeskemaundersøgelse, som de igangsatte under sidste psykomotoriske konference i Luzern 2016. De vil hvert andet år undersøge hvilken forskning, som foregår i de forskellige lande samt udgive en artikel på baggrund af undersøgelsen. 

I professionsudvalget søger de også at få et overblik over psykomotoriske aktiviteter i det forskellige lande som for eksempel, hvor mange der arbejder med sundhed og afspænding. De har fået over 1000 svar fra professionelle i de forskellige lande, men overvejer at sende undersøgelsen ud igen for at få endnu flere svar. På mødet næste år forventer de at fremlægge resultaterne af undersøgelsen.

Hvorfor betyder det noget, at vi er med i EFP?

Fordi vi har brug for fællesskaber og hinanden til fælles inspiration, til udvikling og styrkelse af psykomotorikken og til at mærke, at vi har i fællesskab i psykomotorikken, selvom vores metoder og målgrupper kan være meget forskellige. 

I EFP støtter man dette ved hvert år at holde studenterakademier og hvert 4. år at holde kongresser, hvor man kan høre om nyeste forskning og 'best practice' indenfor psykomotorikken.

Der er også samarbejde mellem de forskellige lande. Det har bl.a. ført til at psykomotorikuddannelsen i Randers sammen med andre europæiske lande hvert år tilbyder et psykomotorisk kursusforløb med forskellige temaer for deres studerende. Derudover er der ved at blive udviklet et internationalt masterforløb i psykomotorik i et samarbejde mellem masteruddannelsen i Zwolle, Holland og Danmark sådan at danske psykomotoriske terapeuter endelig får mulighed for at tage en masteruddannelse i psykomotorik. Disses samarbejder var ikke opstået, hvis vi ikke havde mødtes i EFP.

Hvordan vil du fejre den psykomotoriske dag d. 19. september? Fat dine psykomotoriske venner og find på kreative måder at sprede kendskabet til psykomotorik på! Del dine ideer på det psykomotoriske netværk på yahoo og facebook.

 

 

 

Studenterakademiet: Stærke bånd på tværs af Europa

Onsdag d. 29. marts blev vi budt velkommen til dette års Student’s Academy i Darmstadt, Tyskland med temaet Diversity in Psychomotricity - come as you are. Vi var to danske studerende afsted fra psykomotorikuddannnelsen, UCC i Hillerød.

Af Malene Raun og Birgitte Cramer 

 

I sand psykomotorisk ånd blev vi straks efter velkomsten kastet ud i at møde gruppen i en guidet bevægelsessession. To og to med et reb. A er hest, B skal forsøge at følge hesten og lære dens natur at kende. Sæt igang! Ind og ud imellem hinanden hoppede vi rundt på ganske få kvadratmeter, indtil én fik den fantastiske idé at åbne dørene ud til en stor græsplæne.

Som når køerne kommer på græs efter en lang vinter i stalden, strømmede vi ud og fyldte plænen med latter og leg i fuld galop. Kort efter skulle vi knytte bånd i bogstaveligste forstand. Det gjaldt om at binde knuder med vores reb, der var stærke nok til, at vi kunne sidde på knudens midtpunkt og blive kastet op i luften og grebet igen som på en trampolin. Velkommen til!

Torsdag d. 30. marts og fredag d. 31. marts bød på workshops ved både undervisere og studerende. Vi overværede den tyske underviser i psykomotorik  Amara Eckert, der med sin knivskarpe, om end kærlige, stil førte os igennem to workshops i hhv. Body ressonance og  Pre- and perinatally, som begge var meget lærerige og overførbare til vores undervisning i Danmark. Den tyske underviseren, Lemmer Schmidt, tog os på opdagelse om nærvær med workshoppen Arriving physically and emotionally, hvor vi fik fantastisk gode og håndgribelige øvelser ift. at skabe nærvær i os selv og i de deltagere, vi underviser. 

Lørdag d. 1. april og søndag d. 2. april var der workshops For students by students. 

Vi guidede en workshop med fokus på de danske kerneområder: gruppeundervisning og manuel behandling. Med en smule nervøsitet og en god portion stolthed præsenterede vi de ca. 25 elever for vores tilgang til psykomotorikken, som de modtog med nysgerrighed, begejstring og stor fordybelse. Der var også workshops i kreativitet og kunst, leg med børn og kropsskulpturer m.m.

Udover den faglige læring, var der tid til at netværke med andre studerende fra bl.a. Frankrig, Bulgarien, Tyskland, Schweiz, Portugal og Østrig. Der var planlagt forskellige aktiviteter hvor vi havde rig lejlighed til at lære de andre bedre at kende, som fx en byvandring i smågrupper, middage, live-musik og DJ’s. 

Åh, hvor vi dansede! Ind og ud af relationer, samtaler og faglige udvekslinger, rock n roll og deep house. Vi dansede i alle fagets niveauer til den skønne musik af fransk, tysk og engelsk i én stor symfoni. Vores horisonter blev udvidet i alle retninger og vi fik et indblik i de uendelige muligheder, der er i den psykomotoriske praksis. Forskellighederne er vores styrke og vi voksede og blomstrede i hinandens selskab – sprogligt, kulturelt, fagligt og personligt. Men så snart musikken spillede svandt vores forskelligheder bort og vi var alle én organisme, som dansede med ild og sjæl fra første tone. Cells that fire together, wire together og forenede af musikken og psykomotorikkens leg skabte vi stærke bånd på kryds og tværs af hele Europa.

Få første år i Forbrugsforeningen gratis

Forbrugsforeningen er en indkøbsforening for medlemmer af cirka 120 danske fagforbund, og som medlem af Danske Psykomotoriske Terapeuter kan du også melde dig ind. Som medlem optjener du en bonus, når du handler i en lang række butikker, som Forbrugsforeningen har aftaler med. Se en oversigt over butikkerne her

Hvis du ikke er medlem, men gerne vil være det, kan du få kontingentfrihed det første år. Derefter koster det 132 kroner om året. 

Forbrugsforeningen oplyser, at der i 2016 var der 60 medlemmer af Danske Psykomotoriske Terapeuter, der også var medlem af Forbrugsforeningen. De købte tilsammen for 652.987 kr. og optjente i alt 45.139 kr. i bonus. Det svarer til en bonus på 752 kr. pr. medlem i snit. 

Læs mere her 

Ny næstformand i DAP

På et bestyrelsesmøde lørdag den 25.marts 2017 blev Dorte Hartvig Jensen valgt til ny næstformand i Danske Psykomotoriske Terapeuter. 

Det sker efter, at Ditte-Marie Post valgte at trække sig som næsformand i begyndelsen af marts 2017. Læs mere her.

Dorte Hartvig Jensen har været medlem af hovedbestyrelsen siden maj 2010. Hun blev uddannet psykomotorisk terapeut i 2008.

Nye satser for kontingent

Pr. 1. juli regulerer vi prisen på et medlemsskab af Danske Psykomotoriske Terapeuter. 

Det betyder, at et aktivt medlem skal betale fire kroner mere om måneden. Er du på nedsat kontingent eller studerende stiger prisen med to kroner hver måned. Se de nye satser for alle grupper her

Det er en såkaldt pristalsregulering, som egentlig bare betyder, at prisen følger den almindelige prisudvikling.

Næstformanden på social- og sundhedspolitisk forum

10. og 11. maj deltog næstformand Dorte Hartvig Jensen i KL’s social- og sundhedspolitiske forum i Aalborg Kongrescenter.

Af Dorte Hartvig Jensen, næstformand

10. og 11. maj deltog jeg i KL’s social- og sundhedspolitiske forum i Aalborg Kongrescenter. Læs mere her.  

Med cirka 1300 deltagere fra kommunerne, faglige sundhedsorganisationer, patientorganisationer og diverse eksperter var der god mulighed for at gøre opmærksom på vores faggruppe og at få et lille kig i krystalkuglen. Hvad er KLs fokus indenfor social- og sundhedsområdet i de kommende år? Hvordan kan psykomotoriske terapeuter tænkes ind i de forskellige tiltag?

Jeg mener bestemt, vi har muligheder for at finde relevante arbejdsområder på KLs område. Med ekspert-opfordringer som ”mobilisering af borgerens egne ressourcer” og ”forebyggelse fremfor behandling” samt børne- og socialministerens ambition om at ”familien skal tænkes ind i socialområdet (helhedstænkningen)” ser jeg mange muligheder for, at psykomotoriske terapeuter kan være relevante samarbejdspartnere og/eller ansatte for kommunerne.

 Vi er som faggruppe rigtig gode til det helhedsorienterede forebyggelsesarbejde. Det skal vi holde fast i. Med flere ældre borgere, større krav til velfærd og ikke nødvendigvis flere hænder eller penge til at løse opgaverne, så bliver det nødvendig med tidligere indsatser overfor udsatte borgere (unge som gamle) og det er lige her, vi er gode at få på banen. 

OK18 - hvad er mulighederne og udfordringerne?

"Psykomotoriske terapeuter et værdifuldt og nytænkende supplement inden for forebyggelse, behandling og rehabilitering."

Sådan skriver Rolf Auhagen, formand for Danske Psykomotoriske Terapeuter, i en helt ny pjece, hvor han sammen med 10 andre formænd fra Sundhedskartellet giver sit bud på muligheder og udfordringer ved de kommende overenskomstforhandlinger. 

Se pjecen her

Læs mere om Sundhedskartellet her

 

Open Classes i Randers: Se det spændende program

 

Torsdag den 24. august inviterer Via Randers til Open Classes, hvor der vil være ti spændende kursus, som viser, hvordan man arbejder med resilience gennem forskellige psykomotoriske metoder.

Du kan læse mere om de enkelte oplæg i programmet her.

Open Classes bliver afholdt i forbindelse med Summer School 2017, hvor 50 studerende fra 5 lande mødes. Formålet med open Classes er at præsentere teori og metode for psykomotorisk terapi, der kan udvide forståelsen og kendskabet til resilience i praksis.

Tid: Torsdag den 24. august kl. 15.45-21.00
Sted: VIA Campus Randers 
Pris: 100 kroner for uddannede, 75 kr for studerende. Prisen er inklusiv aftensmad.

Køb billet - studerende

Køb billet - uddannet

 

 

Påvirker dagpengereformen dig?

1. juli træder nye regler for dagpenge i kraft. FTF-A har samlet et overblik, hvor du kan se, om du bliver påvirket.

Se mere på FTF-As hjememside.

Psykomotorik på biblioteket var stor succes

En gruppe studerende fra VIA i Randers behandlede besøgende ved Kulturhusdagen på byens bibliotek. Det blev en bragende succes – flere af deltagerne fik nye klienter, fortæller initiativtageren.

Af Mette Vosgerau, journalist

  Psykomotorik mellem bogreolerne i kælderen på Randers Bibliotek. 

”Det var et skønt syn at se folk få behandling mellem bogreolerne”.

Det er reaktionen fra Louise Boel, bibliotekar på Randers bibliotek, efter 12 studerende ved psykomotorik-uddannelsen var med ved den årlige Kulturhusdag på Randers bibliotek første lørdag i marts.

Og psykomotorisk behandling blandt bøgerne var virkelig et hit – så meget at det også overraskede Katrine Filtenborg Lerche-Thomsen, studerende på 6. semester af uddannelsen, der stod bag projektet.

”Det var helt vildt. Dem der fik behandling var vilde med det. Flere af de studerende endte med at få nye klienter”, siger hun.

Det psykomotoriske indslag på Kulturhusdagen havde Katrine givet overskriften ’Tid til kropsbevidsthed’. Udover at være et tilbud om 30 minutters stolebehandling, var der også sanseleg for børnene i samme tidsrum – tanken var, at børnene var godt beskæftigede, mens forældrene fik behandling. 

Kulturhusdag er et samarbejde mellem Randers Bibliotek, Randers Kunstmuseum og Museum Østjylland, og det er en dag med rigtig, rigtig mange aktiviteter.

Derfor var bibliotekar Louise Boel lidt nervøs for, om det nye psykomotoriske tilbud kunne tiltrække folk. Ikke mindst fordi, det foregik i kælderen. Men det blev ikke noget problem – der var på intet tidspunkt tomme stole.

”De formåede både at tiltrække store og små – dem med børn og dem uden børn – og det er noget af en præstation at kunne tiltrække så bredt et felt. De bidrog med et nærvær og en stemning, som berigede Kulturhusdagen,” skriver Louise Boel i en mail – og fortsætter:

”Jeg delte dagens program ud til mange mennesker og jeg oplevede flere, som decideret spurgte til, hvor og hvornår man kunne møde ”dem med kropsbevidsthed”. De havde altså på forhånd hjemmefra udvalgt netop det, som et af de ting de gerne ville være med til den dag”.


Sanseleg for børnene

Katrine Filtenborg Lerche-Thomsen fik ideen til arrangementet, fordi hun hørte, at flere studerende efterspurgte noget socialt og fagligt på tværs af semestrene. Da hun, i forbindelse med at hun arrangerede sanseleg for børn på Randers Bibliotek i vinterferien, hørte om Kulturhusdagen, slog hun derfor til og fik en aftale på plads med biblioteket.

Hun fandt 11 andre studerende (se hvem der var med under artiklen), hun lavede en plakat og materiale til program og arrangerede infomøde for de studerende samt en lille workshop hvor de nyere studerende kunne lære lidt mere om stolesiddende behandling af de ældre studerende.

Det hele gik ret stærkt, og der blevet taget nogle hurtige beslutninger, fortæller hun. 

”Min mission var at skabe noget, hvor studerende kunne mødes på tværs af modulerrne og få sparring med hinanden. Samtidig kunne de få et ben udenfor skolen, for det er bare anderledes, når man kommer ud og behandler”, siger Katrine Filtenborg, der selv sidder i studierådet og har haft rigtig meget glæde af at sparre med ældre studerende.

”Det er en styrke, at vi laver noget på tværs af holdene. Det er ikke kun en klasse, der bliver inviteret. Alle er velkomne”, siger hun.

Og så handlede det selvfølgelig også om at vise andre, hvad faget kan:

”Jeg brænder enormt meget for faget. Vi mangler derude, vi er underrepræsenteret og ”Tid til kropsbevidsthed” handler netop om at vise, hvad vi har at byde på som faggruppe”, siger Katrine Filtenborg Lerche-Thomsen.

De studerende er allerede blevet lovet, at kælderen er deres igen næste år ved kulturhus dag. Men står det til Katrine Filtenborg Lerche-Thomsen, stopper det ikke der.

”Flere studerende sagde, at den slags vil de gerne have mere af. Så jeg går og overvejer, hvad næste skridt skal være, for samme projekt kan jo laves andre steder.”

Lige nu kigger hun på SAM Festival 2017 som er årets fest for udsatte der afholdes i maj, hvor også bl.a. studerende i ergoterapi og fodterapi er med.

 

Studerende fra VIA Campus Randers, der deltog i Kulturhusdagen:

 
Katrine Filtenborg Lerche-Thomsen semester 6 (projektansvarlig)

Ane Karoline Frost Petersen Semester 4

Camilla Sillesen semester 2

Stina Bjerge Jørgensen semester 6

Malou Holst Neupart Jensen semester 6

Nanna Heydorn semester 2

Björn Jónsson semester 2

Nathalie Meldgaard semester 2

Kasper Michelsen semester 5

Tanja Hampe Eriksen semester 3

Sofie Bjerge semester 2

Maja Søby Frandsen semester 4