Nyheder DAP

 

Dimittendmøder for nyuddannede

Nyuddannede psykomotoriske terapeuter inviteres til dimittendmøde i Danske Psykomotoriske Terapeuter.

København
Tid: Torsdag den 24. august 2017 hos kl.  17.00 – 19.00
Sted: Danske Psykomotoriske Terapeuter, Staunings Plads 3, lokale DS04, 1607 København V
Tilmelding: Senest den 21. august 2017 på Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Aarhus
Tid: Tirsdag den  29. august 2017 hos kl.  17.00 – 19.00
Sted: FTFa,  Vestergade 48 H 8000 Aarhus C.
Tilmelding: Senest den 23. august 2017 på Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

På mødet vil vi fortælle, hvordan vi som fagforening kan hjælpe med jobsøgning, problemer på jobbet, ved sygdom og så videre. Men vi vil også snakke om, hvor faget er på vej hen og hvad vi som fagforening gør, for at skabe bedre jobmuligheder for faget. 

      

 

Nye satser for kontingent

Pr. 1. juli regulerer vi prisen på et medlemsskab af Danske Psykomotoriske Terapeuter. 

Det betyder, at et aktivt medlem skal betale fire kroner mere om måneden. Er du på nedsat kontingent eller studerende stiger prisen med to kroner hver måned. Se de nye satser for alle grupper her

Det er en såkaldt pristalsregulering, som egentlig bare betyder, at prisen følger den almindelige prisudvikling.

OK18 - hvad er mulighederne og udfordringerne?

"Psykomotoriske terapeuter et værdifuldt og nytænkende supplement inden for forebyggelse, behandling og rehabilitering."

Sådan skriver Rolf Auhagen, formand for Danske Psykomotoriske Terapeuter, i en helt ny pjece, hvor han sammen med 10 andre formænd fra Sundhedskartellet giver sit bud på muligheder og udfordringer ved de kommende overenskomstforhandlinger. 

Se pjecen her

Læs mere om Sundhedskartellet her

 

Open Classes i Randers: Se det spændende program

 

Torsdag den 24. august inviterer Via Randers til Open Classes, hvor der vil være ti spændende kursus, som viser, hvordan man arbejder med resilience gennem forskellige psykomotoriske metoder.

Du kan læse mere om de enkelte oplæg i programmet her.

Open Classes bliver afholdt i forbindelse med Summer School 2017, hvor 50 studerende fra 5 lande mødes. Formålet med open Classes er at præsentere teori og metode for psykomotorisk terapi, der kan udvide forståelsen og kendskabet til resilience i praksis.

Tid: Torsdag den 24. august kl. 15.45-21.00
Sted: VIA Campus Randers 
Pris: 100 kroner for uddannede, 75 kr for studerende. Prisen er inklusiv aftensmad.

Køb billet - studerende

Køb billet - uddannet

 

 

Påvirker dagpengereformen dig?

1. juli træder nye regler for dagpenge i kraft. FTF-A har samlet et overblik, hvor du kan se, om du bliver påvirket.

Se mere på FTF-As hjememside.

Psykomotorik på biblioteket var stor succes

En gruppe studerende fra VIA i Randers behandlede besøgende ved Kulturhusdagen på byens bibliotek. Det blev en bragende succes – flere af deltagerne fik nye klienter, fortæller initiativtageren.

Af Mette Vosgerau, journalist

  Psykomotorik mellem bogreolerne i kælderen på Randers Bibliotek. 

”Det var et skønt syn at se folk få behandling mellem bogreolerne”.

Det er reaktionen fra Louise Boel, bibliotekar på Randers bibliotek, efter 12 studerende ved psykomotorik-uddannelsen var med ved den årlige Kulturhusdag på Randers bibliotek første lørdag i marts.

Og psykomotorisk behandling blandt bøgerne var virkelig et hit – så meget at det også overraskede Katrine Filtenborg Lerche-Thomsen, studerende på 6. semester af uddannelsen, der stod bag projektet.

”Det var helt vildt. Dem der fik behandling var vilde med det. Flere af de studerende endte med at få nye klienter”, siger hun.

Det psykomotoriske indslag på Kulturhusdagen havde Katrine givet overskriften ’Tid til kropsbevidsthed’. Udover at være et tilbud om 30 minutters stolebehandling, var der også sanseleg for børnene i samme tidsrum – tanken var, at børnene var godt beskæftigede, mens forældrene fik behandling. 

Kulturhusdag er et samarbejde mellem Randers Bibliotek, Randers Kunstmuseum og Museum Østjylland, og det er en dag med rigtig, rigtig mange aktiviteter.

Derfor var bibliotekar Louise Boel lidt nervøs for, om det nye psykomotoriske tilbud kunne tiltrække folk. Ikke mindst fordi, det foregik i kælderen. Men det blev ikke noget problem – der var på intet tidspunkt tomme stole.

”De formåede både at tiltrække store og små – dem med børn og dem uden børn – og det er noget af en præstation at kunne tiltrække så bredt et felt. De bidrog med et nærvær og en stemning, som berigede Kulturhusdagen,” skriver Louise Boel i en mail – og fortsætter:

”Jeg delte dagens program ud til mange mennesker og jeg oplevede flere, som decideret spurgte til, hvor og hvornår man kunne møde ”dem med kropsbevidsthed”. De havde altså på forhånd hjemmefra udvalgt netop det, som et af de ting de gerne ville være med til den dag”.


Sanseleg for børnene

Katrine Filtenborg Lerche-Thomsen fik ideen til arrangementet, fordi hun hørte, at flere studerende efterspurgte noget socialt og fagligt på tværs af semestrene. Da hun, i forbindelse med at hun arrangerede sanseleg for børn på Randers Bibliotek i vinterferien, hørte om Kulturhusdagen, slog hun derfor til og fik en aftale på plads med biblioteket.

Hun fandt 11 andre studerende (se hvem der var med under artiklen), hun lavede en plakat og materiale til program og arrangerede infomøde for de studerende samt en lille workshop hvor de nyere studerende kunne lære lidt mere om stolesiddende behandling af de ældre studerende.

Det hele gik ret stærkt, og der blevet taget nogle hurtige beslutninger, fortæller hun. 

”Min mission var at skabe noget, hvor studerende kunne mødes på tværs af modulerrne og få sparring med hinanden. Samtidig kunne de få et ben udenfor skolen, for det er bare anderledes, når man kommer ud og behandler”, siger Katrine Filtenborg, der selv sidder i studierådet og har haft rigtig meget glæde af at sparre med ældre studerende.

”Det er en styrke, at vi laver noget på tværs af holdene. Det er ikke kun en klasse, der bliver inviteret. Alle er velkomne”, siger hun.

Og så handlede det selvfølgelig også om at vise andre, hvad faget kan:

”Jeg brænder enormt meget for faget. Vi mangler derude, vi er underrepræsenteret og ”Tid til kropsbevidsthed” handler netop om at vise, hvad vi har at byde på som faggruppe”, siger Katrine Filtenborg Lerche-Thomsen.

De studerende er allerede blevet lovet, at kælderen er deres igen næste år ved kulturhus dag. Men står det til Katrine Filtenborg Lerche-Thomsen, stopper det ikke der.

”Flere studerende sagde, at den slags vil de gerne have mere af. Så jeg går og overvejer, hvad næste skridt skal være, for samme projekt kan jo laves andre steder.”

Lige nu kigger hun på SAM Festival 2017 som er årets fest for udsatte der afholdes i maj, hvor også bl.a. studerende i ergoterapi og fodterapi er med.

 

Studerende fra VIA Campus Randers, der deltog i Kulturhusdagen:

 
Katrine Filtenborg Lerche-Thomsen semester 6 (projektansvarlig)

Ane Karoline Frost Petersen Semester 4

Camilla Sillesen semester 2

Stina Bjerge Jørgensen semester 6

Malou Holst Neupart Jensen semester 6

Nanna Heydorn semester 2

Björn Jónsson semester 2

Nathalie Meldgaard semester 2

Kasper Michelsen semester 5

Tanja Hampe Eriksen semester 3

Sofie Bjerge semester 2

Maja Søby Frandsen semester 4

 

 

”Den taknemmelighed man møder, er det største”

For første gang har værestedet Morgencafeen for hjemløse haft psykomotorik-studerende i praktik – både de studerende, de ansatte og lederen er meget tilfredse.

 Af Mette Vosgerau, journalist

”Jeg synes, det er fedt! Jeg har en lettere hverdag og jeg stresser ikke så meget. Jeg prøver virkelig at bruge det, jeg har lært”.

Hassan arbejder på Morgencafé for hjemløse, der er et værested i Københavns nordvestkvarter(læs mere under artiklen).

Han er en af de ansatte, som psykomotorikstuderende Julie Klysner Nielsen og Pernille Westi har haft i forløb i løbet af deres behandlingspraktik hver mandag og tirsdag i seks uger.

”Jeg havde jo aldrig hørt om psykomotorik før – det tog lige et par gange, inden jeg sagde det rigtigt”, griner Hassan.

Julie og Pernille går begge på modul 7 af uddannelsen på UCC i Hillerød. De har hver haft to ansatte i længere forløb, og så har en del andre – både personale og brugere – kigget forbi til behandlinger.

Og det er ikke kun Hassan, der er glad. Både Pernille og Julie er meget begejstrede efter at have prøvet faget af på andre end deres medstuderende.


Julie Klysner Nielsen (tv) og Pernille Westi.

”Det er helt fantastisk! Den taknemmelighed man møder hos folk, er det største”, siger Pernille, der bl.a. har arbejdet som webdesigner og projektleder, inden hun begyndte på uddannelsen.

”De kan komme ind i rummet og være højt oppe i stressniveau og snakke løs - og så kan du bare mærke at man stille og roligt får dem ned i gear”, fortsætter Pernille.

”Ja, det er to forskellige personer – en der kommer ind i rummet og en anden der går ud”, supplerer Julie.

”Vi har fået bekræftet, at vi har en kæmpe værktøjskasse. Det er så fedt at blive bekræftet i, at man kan finde øvelser, der passer til den enkelte, og at vi kan tænke helhedsorienteret,” siger hun.

De har begge to glædet sig over, at de som studerende kan tage sig god tid – en behandling har varet lidt mere end en times tid.

Det er første gang Morgencafeen har studerende fra psykomotorik-uddannelsen i praktik. Men forhåbentligt ikke sidste, siger leder af værestedet Michael Espensen. Hans udgangspunkt var, at Julie og Pernille skulle hjælpe med at ændre uhensigtsmæssige arbejdsstillinger.

”Der ser ud til, at de har hjulpet med forskellige ting hos personalet. Så har de jo haft travlt med, at man skal sidde ordentligt, stå ordentligt og røre ordentligt i gryderne”, siger han og fortsætter:

”Det er første hold praktikanter, og vi har koncentreret os om de personalemæssige ting. En anden gang kan man måske lægge fokus på brugerne”.

Selv om personalet har haft førsteprioritet, har der været tid til at behandle nogle af brugerne – mens vi sidder og snakker i det lille lokale, der også fungerer som sundhedsklinik, banker det på døren. En bruger vil gerne have hjælp til skulderen.

”Det har handlet meget om at lytte, for de har så meget, de har brug for at dele. Og så har vi kunnet give dem nogle redskaber, som de kan bruge, hvis de føler angst eller stress.”, siger Julie.

 

Fakta om Morgencafé for Hjemløse

Morgencafé for Hjemløse er fondsdrevet og arbejder for at nedbringe hjemløshed samt forbedre livsvilkårene for socialt udsatte. De fleste af brugerne er hjemløse, narkomaner, alkoholikere og psykisk syge. Morgencaféen serverer mad, uddeler tøj og soveposer samt tilbyder lægehjælp, fysioterapi, fodterapi, klipning og juridisk rådgivning.

Læs mere her 

 

 

”Hvis man skal mestre ny viden, må man arbejde med den”

 

Arbejdet med længerevarende smerter giver fantastisk mening for psykomotoriske terapeuter, siger Siff L. E. Skovenborg, der underviser på det kommende kursus ”En vej ud af smerterne – et intensivt kursus i psykomotoriske smerteterapi”

Af Mette Vosgerau, journalist

Der mangler efteruddannelse for psykomotoriske terapeuter, slår Siff L. E. Skovenborg. Hun er selv psykomotorisk terapeut, og hun har bl.a. været lektor på uddannelsen i Hillerød.

 

Det vil hun nu være med til at lave om på som underviser på et længerevarende kursusforløb om psykomotorisk smerteterapi. Kurset løber over otte dage og henvender sig til alle psykomotoriske terapeuter, der arbejder med smerter. Kurset bliver udbudt af Danske Psykomotoriske Terapeuter.

Som underviser trækker hun på sin egen efteruddannelse i smertevidenskab og på sin efterfølgende praksis.

”Efteruddannelsen er baseret på den nyeste viden indenfor smerter. Mange – både almindelige mennesker og behandlere – er ikke opdateret på den seneste viden. Det skal vi være som psykomotoriske terapeuter, for vores faggruppe er som skabt til den her tilgang til smerter”, siger hun.

Det handler ikke nødvendigvis om at blive helt smertefri, men i stedet om at komme af med de unødvendige smerteoplevelser, der bunder i et negativt smertemønster, hvor hjernen kører i ring.

”Hjernen bliver meget optaget af smerte, og den lærer at være god til at føle smerte. Ligesom når man spiller meget guitar, så lærer man at blive god til at spille guitar. Så det handler om at vi skal træne hjernen til at navigere anderledes”, siger hun.

”Det er rigtig meget formidling i det. Det handler om at gøre folk trygge i forhold til deres krop og om at få nervesystemet til at falde til ro. Hele den måde vi relaterer til klienterne på, er afsættet for, at der kan ske en forandring”.

Over de otte kursusdage vil kursusdeltagerne få en række redskaber, som de også skal afprøve i praksis mens kurset forløber.

”Hvis du skal mestre ny viden, har du jo brug for at arbejde i dybden med den. Det kan man ikke opnå på et kortere kursus”, siger hun.

Læs meget mere om kurset her.

 

 

 

”Vi skal turde at sparke døren ind”

Psykomotoriske terapeuter giver super god mening i folkeskolen – men man skal turde sparke døren ind og komme med egne projekter. Sådan siger Mette Sevel, der i efteråret underviser på kurset Med kroppen i skole – den psykomotoriske terapeut i folkeskolen.

Af Mette Vosgerau, journalist

Mette Sevel har i otte år været ansat på Frydenhøjskolen i Hvidovre. I alle otte år har hendes job udviklet sig, og det gør det stadig – primært fordi hun hele tiden selv former det.

”Hvis man vil arbejde i folkeskolen med vores fag, er det vigtigt at have en indsigt i folkeskolen, og hvad behovet for bevægelse er. Og så skal man fremfor alt turde sparke døren ind og komme med egne projekter”, siger hun.

Indsigten i folkeskolen og ideerne til, hvordan man brænder igennem. vil hun give videre til andre, når hun i efteråret underviser på kurset Med kroppen i skole – den psykomotoriske terapeut i folkeskolen, som er arrangeret af Danske Psykomotoriske terapeuter. Hun er desuden også underviser på en endagskursus i Inspirationsugen. 

Med kroppen i skole – den psykomotoriske terapeut i folkeskolen
(4 dage)

Med kroppen i skole – introduktion til den psykomotoriske terapeut i folkeskolen (1 dag)

"Bevægelse har en større betydning for indlæringen end hidtil antaget. Groft sagt så forbedrer fysisk aktivitet de kognitive processer såsom problemløsning, arbejdshukommelsen, opmærksomhed og så videre. Derudover har bevægelse også en stor betydning for motorikken hos det enkelte barn. Mange børn, som begynder i skole, har ikke brugt deres krop nok. De har brug for bevægelse og fysisk aktivitet for at få automatiseret deres bevægelser, så de kan frigive energi og opmærksomhed på at modtage indlæring - i stedet for at f.eks. at skulle koncentrere sig om at holde balancen på stolen”, siger hun.

Mette Sevel blev oprindeligt ansat til at arbejde med børn med autisme, men da folkeskolereformen trådte i kraft, fik hun en ordning hvor hun arbejder 60 procent i den almene skole og 40 procent med børn med en autisme-diagnose.

Hun screener alle børn i 0. klasse motorisk, hun kører forskellige trivselsgrupper, hun arbejder med relationer og hun hjælper med ergonom og sansemotorik – bare for at nævne enkelte af hendes opgaver.  

En af de styrker, som psykomotoriske terapeuter kan tage med sig ind i folkeskolen er, at faget er så bredt, forklarer hun. Man kan hoppe ind og ud af mange forskellige roller.

”Hvis jeg vil lave afspænding, så gør jeg det. Hvis jeg vil lave hård pulstræning, så gør jeg det. Jeg har også haft børn, som bare havde brug for ro og nærvær gennem kropsbehandlinger – og vi kan have samtaler med både børn og lærere”, siger hun og understreger, at det er vigtigt at kunne skabe gode relationer til lærerne og de andre fagpersoner, man arbejder sammen med.

 "Skolen skal opleve det, som om man kommer med en "gave". Prøv at se det her, det vil jeg lave sammen med jer, det kan jeg finde ud af”, siger Mette Sevel.  

Læs meget mere om de to kurser om psykomotoriske erapeuter i Folkeskolen her:

Med kroppen i skole – den psykomotoriske terapeut i folkeskolen
(4 dage)

Med kroppen i skole – introduktion til den psykomotoriske terapeut i folkeskolen (1 dag)