Kompetencer

Få et overblik over de ting, du er god til, og som du synes er sjovt, interessant eller udfordrende at arbejde med. Det er idéen med kompetenceafklaring. 

Du kommer fx i gang ved at udarbejde en liste over dine styrker, som du kan bruge aktivt i sin jobsøgning – både når du skriver selve ansøgningen, udarbejder dit CV, og når du sidder til en jobsamtale.

 

Afklaring 

En afklaring af dine kompetencer, gør det nemmere for dig at finde ud, om du er den rigtige til et konkret job. Du vil også få lettere ved at forklare en arbejdsgiver, hvem du er, og hvorfor du passer til netop det job. På den måde viser du, at du er en person, der kender dig selv og ved, hvad du kan og ikke kan.

 

Ærlighed 

I din ansøgning bruger du din kompetenceafklaring til at vælge de ord, der beskriver den person, du er og de ting, du er god til. Det giver ansøgningen en meget større troværdig, end hvis du blot vælger nogle smarte buzzwords, som du tror, arbejdsgiveren gerne vil høre. 

Bedre match   Smarte buzzwords og slidte floskler i en ansøging vil alligevel afsløre sig, når du kommer til samtale, og du har heller ingen interesse i at skrive, at du er bedst til gruppearbejde, hvis du i virkeligheden foretrækker at arbejde alene. Det vil hævne sig, hvis du får jobbet, og efterfølgende ikke slår til, fordi dine personlige kompetencer ikke passer til jobbet. Det er hverken i din eller arbejdsgiverens interesse. 

 

Kompetencetyper 

Du kan inddele dine kompetencer i tre kategorier: 

  1. Faglige kompetencer: Fortæller noget om, hvilke overordnede arbejdsopgaver, du kan løse. 
  2. Personlige kompetencer: Fortæller noget om, hvem du er som person. 
  3. Sociale kompetencer: Fortæller noget om, hvordan du er sammen med andre mennesker, håndterer sociale situationer, og om du foretrækker at arbejde alene eller i et team. 

 

Liste 

For at finde frem til dine kompetencer kan du lave en liste over alle dine uddannelser, kurser, job- og erhvervserfaring, frivilligt arbejde, fritidsinteresser, kendskab til it-programmer, sprogkundskaber, og hvad du ellers synes, der er relevant. 

Når du har lavet listen, skriver du ud for hvert punkt, hvilke opgaver du arbejdede med. 

Dernæst en kort beskrivelse af de ting, du var god til. Hvad fik du ros for? Hvad var spændende eller sjovt at arbejde med? Hvilke opgaver havde du let ved at løse? Hvad er du bedst til? Hvordan vil du arbejde i det job, du gerne vil have?

 

Kategoriser 

Nu har du en lang liste af kompetencer. Forsøg at inddele dem i de tre kategorier: Faglige, personlige og sociale. Vælg gerne fem ord fra hver kategori, som du synes, passer bedst på dig og som dækker over de områder, du helst vil arbejde med.

 

LINK 

Ftf-a.dk http://www.ftf-a.dk/hjaelp-til-karriereskift/kompetenceafklaring/  

http://www.dap.dk/loen-vilkaar/jobsogning/cv-jobsogning