Nyt fra formanden

Nyt fra formanden

 

We can do it!

Har du læst historien Psykomotorik på biblioteket var stor succes? Ellers læs den her.

Den fortæller om, hvordan Katrine Filtenborg Lerche-Thomsen, der er studerende i Randers, får arrangeret stolebehandlinger og sanseleg under overskriften ’Tid til kropsbevidsthed’ på Randers Bibliotek. Det i sig selv er jo værd at fremhæve, men at hun samtidig får 11 medstuderende til at deltage som behandlere mv. er en præstation, som jeg synes kræver stor anerkendelse.

Hvorfor er det så interessant, at jeg vil skrive en blog om det? Jo, ser du, vi har behov for at dele de gode historier. Vi har behov for at lade os inspirere og få gode ideer af hinanden og opleve at ’vi godt kan selv’.

Måske skal vi i Danske Psykomotoriske Terapeuter lave en PMT version af J. Howard Millers plakat ’We can do it’  fra 1943 (Se billedet her). Det er den med arbejderkvinden med det hvidprikkede tørklæde om håret, der viser biceps. Den kunne alle PMTere så hænge op på køleskabet til daglig inspiration.

Prøv engang at scanne feltet af psykomotoriske terapeuter, du er stødt på i fagbladet, på facebook, på uddannelsen og måske til faglige fora, som ’har gjort det selv’. De har på et tidspunkt taget tyren ved hornene og arbejdet målrettet på at opbygge en virksomhed, som de kan leve og være stolte af. De har oftest brugt energi på at dygtiggøre sig og med garanti sagt mere ja end nej, når de er stødt på opgaver og udfordringer.

Det er ikke os alle, der er født som ’den store iværksætter’, og mindre kan da helt sikkert også gøre det. Men hvis det er den vej du drømmer om, kræver det at du når videre end ’fantasi-stadiet’ og begynder at handle ’You can do it’.

Tænk så på alle de fagfæller, som i dag sidder i et job, der fra starten ikke har været tiltænkt en psykomotorisk terapeut. Mange af dem kan sikkert fortælle en historie om, at det har krævet idérigdom, at de har måtte været opsøgende og vedholdende. De har brugt meget energi på at forberede og øve sig i at formidle sin værdi og sige det rigtige for at komme i betragtning til stillingen.

Som en af de nye dimittender sagde til mig for et par uger siden: ”Der er massere af jobs at søge, man skal bare finde dem”. Hendes pointe var, at man ikke skal vente på, at der bliver slået en stilling op til en psykomotorisk terapeut.

Man må være kreativ og søge bredt imellem de opslåede stillinger og turde udfordre sig selv. Når stillingen så er fundet, er opgaven at formidle den værdi, du kan bidrage med i det job. Udgangspunktet er, at de endnu ikke ved, at de har brug for den værdi, du kan tilføre. Du må fortælle dem, at du er et brugbart - og meget værdifuldt - supplement til det tværfaglige samarbejde arbejdspladsen.

Forleden mødte jeg to psykomotorikstuderende på gaden, som var i gang med deres bacheloropgave. De var dedikerede og optimistiske manglede ikke tro på, at de nok skal komme i job. Men samtidig var de da helt klar over, at de skulle være på dupperne for at finde det.

I slutningen af artiklen om psykomotorik på biblioteket, siger Katrine Filtenborg Lerche-Thomsen: ”Flere studerende sagde, at den slags vil de gerne have mere af. Så jeg går og overvejer, hvad næste skridt skal være, for samme projekt kan jo laves andre steder.”

Hvor er det fedt, at Katrine Filtenborg Lerche-Thomsen med det samme tænker projektet videre og vil udvide det. Og jeg håber at alle, både studerende og uddannede psykomotoriske terapeuter, vil lade sig inspirere og ikke kun tænke ”I can do it” - men også understøtte ordene med handling. Vores fag har så meget brug for det!